نوامبر صنعت

صنعت فلزات و معادن ایران

صنعت فلزات و معادن ایران

در نوامبر صنعت میخواهیم اخریت اطلاعات و مقالات در زمینه صنعت آهن و فلزات و معادن را انتشار دهیم

طبقه بندی موضوعی

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است


دانستی های مهندسی فلزات پرو فیل ورق
پروفیل (Profile) (پروفیل چیست ؟ ) تجهیزاتی هستند که در ساخت در و پنجره و لوله استفاده می شوند . برای مثال پروفیل (Profile) درب برای قسمت چسبیده و اتصال پانل به یکدیگر به کار می رود . از لحاظ لغتی پروفیل (Profile) به معنای ثابت بودن مقطع در طول معین
در بحث پروفیل چیست باید گفت : پروفیل باز ( مقاطع u ,z ) (Profile) : پروفیلهای باز با بعد و ضخامت متنوع تولید می شوند . پروفیلهای باز مورد مصرف مصالح ساختمانی برای چارچوب درب از جنس چوب ، ام دی اف و قاب اطراف پنجره روی نمای بیرون ساختمان است . (Profile) پروفیل های باز با مقطع Z جهت سقف سالنهای بزرگ مانند سوله ، سالن ورزشی ، انبار و پارکینگ کاربردهای زیادی دارند.
انواع لوله و پروفیل

2-الف- انواع لوله
2-ب- انواع پروفیل
پروفیل باز
پروفیل بسته
3- موارد مصرف
3-الف- موارد مصرف لوله ها
لوله های درزجوش را می توان از ابعاد، جنس، نحوه تولید، نحوه تست و مصارف کاربردی آنها به صورتهای مختلف تقسیم بندی کرد. در تقسیم بندی ها رایج است که لوله های درزدار به سه دستۀ لوله های صنعتی، لوله سیاه آب و لوله حفاری تقسیم بندی کنند. اما این تقسیم بندی دقیق نیست و نمی تواند مشخصات لوله های مختلف کاربرد آنها را بیان کند
3-ب- موارد مصرف پروفیل ها
1- قسمت اعظمی از پروفیل ها به منظور ساختن در و پنجره های آهنی بکار می روند. این پروفیل ها که به صورت گروهی از شماره 1 تا 7 (از لحاظ اندازه و مشخصات) تقسیم بندی شده اند می توانند در ساخت پنجره ها و چهارچوب آنها مورد استفاده قرار بگیرند. پروفیل های مربع و مستطیل با مقاطع کوچک به عنوان نرده های فلزی برای در و پنجره منازل، کناره راه پله ها و همچنین نرده کشی اطراف دیوارهای کارخانجات و زمینهای محصور شده و نرده پیاده روها و خیابانها بکار می روند. قیمت پروفیل مربع و مستطیل با مقاطع بزرگتر که معروف به ستونی می باشند موارد استفاده متعددی در صنعت و ساختمان سازی دارند این پروفیل ها که در مقاطع مربع از 60*60 میلی متر تا 270*270 میلی متر و در مقطع مستطیل از 40*100 میلی متر تا 135*300 میلی متر ساخته می شوند و ضخامت آنها از 5/2 تا 8 میلی متر می باشند می توانند در ساختن ستون و اسکلت فلزی ساختمانها بکار روند. همچنین اگر این پروفیل ها با مشخصات فیزیکی قابل اطمینانی ساخته شوند می توانند در ساختن شاسی تریلرها و نفت کش ها استفاده شوند.
4- از پروفیلهای قوطی مربع و مربع مستطیل در صنایع خودروسازی نیز استفاده می شود.
5- از پروفیل های قوطی مربع در ساختن پایه میز و صندلی نیز استفاده می گردد.
6- پروفیل هایی که به صورت Z تهیمه می شوند اکثراً برای پوشش سقف سوله ها بکار می روند.
7- پروفیل های نبشی و ناودانی با روش نورد سرد نیز تولید می شوند. پروفیل نبشی از بال 20 تا 50 میلی متر و پروفیل های ناودانی 10، 12، 18 در این دسته از محصولات قرار می گیرند. از پروفیل های نبشی می توان در ساختن چهارچوب درهای بزرگ آهنی و انواع قالب های فلزی بکار رفته در ماشین آلات استفاده کرد. ناودانی های کوچک در مواردی نظیر در کرکره ای مغازه ها بکار می روند.

کار عمدۀ کارخانجات لوله و پروفیل تبدیل ورق فولادی (کلاف) به روش نورد سرد به محصول نهایی با شکلها و ابعاد مختلف (پروفیل های باز و بسته) می باشد. این فرآیند شامل مراحلی می باشد که ذیلاً به اختصار توضیح داده می شود:

۱- مواد اولیه:

مواد اولیه مصرفی اکثر کارخانجات قبل از راه اندازی فولاد مبارکه از کشورهای اروپایی و ژاپن تأمین می گردید ولی در حال حاضر قسمت عمدۀ آن از طریق فولاد مبارکه و قسمتی نیز ار کشورهای آسیای میانه، برزیل، اروپا و اروپای شرقی تهیه می گردد.
ورق مصرفی باید دارای ترکیبات شیمیایی خاص بوده بالطبع از خواص مکانیکی مناسبی برخوردار باشد تا در هنگام تولید برای سازنده و در نهایت برای مصرف کننده ایجاد مشکل ننماید. ورق مصرفی با استاندارد ST37.2 و یا JIS G 3131 یا G 3132 دارای ترکیبات شیمیایی (سیلیس با ۳۵/۰، کربن با ۳/۰ تا ۱/۰، گوگرد ۰۴/۰، فسفر ۰۴/۰، منگنز ۵/۰) بوده و برای اینگونه تولیدات پیشنهاد و مورد مصرف می باشد مگر در موارد خاص.
ورق فولادی پس از ورود به کارخانه توزین و با توجه به مشخصات ابعادی و مصرف آنها در قسمتهای مختلف، انبار شده تا وارد پروسۀ تولید گردد.

۲- برش کلاف به نوار:

کلافهای خریداری شده در دستگاه های برش به نوارهایی با عرض مشخص بریده می گردند. این دستگاهها نبا به سفارش و نحوۀ بهره برداری دارای قسمتهای مختلف بوده که بعضاً تمالم اتوماتیک و برخی نیمه اتوماتیک می باشند.
یک دستگاه برش معمولاً دارای قسمتهای ذخیره کلاف، میز حمل کننده، ضربه گیر، کلاف گیر، و سیستم بازکننده طوقه های کلاف، سیستم کنترل کننده کناره برای بهتر تنظیم شدن، صاف کننده ورق، گیوتین و قرقره های هدایت ورق، غلتک های تغذیه ورق، قسمت اصلی برش، غلتک های جداکننده نوارهای بریده شده، نگاه دارندۀ نوارها و نهایتاً نوار جمع کن می باشد.
پس از قرار گرفتن کلاف روی کلافگیر که خود نیز دارای حرکت گردشی می باشد کلافگیر چرخیده و پس از بازشده طوقها سر ورق زیر غلتکهای صاف کننده هدایت می گردند. این عمل باعث صاف و تخت شده ورق می گردد.
توسط گیوتین سر ورق بریده شده تا برای جوشکاری در قسمتهای بعدی اشکالی وجود نداشته باشد. آنگاه ورق توسط غلتکهای تغذیه به طرف دو عدد شافت اصلی که دارای محرک بوده و بر روی آن تیغه هایی از فولاد که عملیات حرارتی بر روی آنها انجام و سختی آن بین (۶۱-۵۹) راکول سی رسیده و فواصل آنها متناسب با عرض نوارهای مورد نیاز تنظیم شده حرکت می کند. در اثر عبور ورق از بین تیغه عمل برش انجام می گیرد.
حرکت ورق (نوارها) به جلو ادامه دارد و به جهت اینکه نوارهای بریده شده به طور دقیق به جلو هدایت گردند، از دو عدد شافت جداکننده که برروی آنها تیغه های کوچکی مستقر گردیده اند عبور داده مشی شوند تا نهایتاً سر اولیه نوارهای بریده شده در گیرۀ مخصوصی که در داخل نوار جمع کن قرار دارد و توسط سیستم هیدرولیک قطر نوار جمع کن را چند سانتیمتر باز می نماید درگیر شود.
این عمل از یک طرف باعث جمع شده دو لبۀ گیره و گرفتن سر نوارها شده و از طرفی در پایان زمان تخلیه نوارها با عمل جمع شده نوارگیر داخلی ترین لایه ورقها جدا شده و به سهولت می توان نوارها را توسط میز متحرک و صفحه ای که در جهت محور اصلی حرکت می کند به خارج هدایت نمود. از این مرحله به بعد کشیده شدن ورق توسط نوار جمع کن تا تمام شدن کل طول کلاف انجام می گیرد. نوارها نهایتاً دسته بندی و به قسمتهای مختلف خطوط تولید انتقال می یابد.
ورق کرکره همان فرمینگ شده ی ورق گالوانیزه یا ورق رنگی می باشد که کارایی های بسیاری صنعت دارد و به رنگ ها و طرح های گوناگونی در بازار وجود دارد.
طرح ورق کرکره سینوسی ابتدایی‌ترین طرح ورق‌های موج دار که از زمان‌های دور تولید و به بازار عرضه می‌شود. ورق‌کرکره موج دار شیروانی جهت پوشش سقف ‌های شیروانی از متریال مختلفی استفاده می‌شود، که این متریال ها را (با توجه به گسترش استفاده از ورق‌های فلزی) می‌توان به دو دسته پوشش‌های فلزی و پوشش‌های غیر فلزی تقسیم نمود.
در دسته پوشش‌های غیر فلزی متریال گوناگونی نظیر ایرانیت، آردواز، سفال، دکرا، شینگن، آندولین، آندو ویلا و غیره قرار می‌گیرند.
اما پوشش فلزی ورق کرکره شامل ورق‌های فلزی فرم شده در طرح‌های متنوع است، که به دلیل ماهیت پوشش شیروانی ( که تماس دایمی با باران و برف است) باید ورق استفاده شده دارای پوشش گالوانیزه باشد، تا از خوردگی و زنگ‌زدگی آن جلوگیری شود.
فرمینگ کرکره (سینوسی ) یکی از فرمدهی های رایج و قدیمی ورق های گالوانیزه است.
به دلیل شباهت فرمینگ کرکره به موج های مدور و دایره ای مانند به آن ورق سینوسی (Sinoos) نیز گفته می شود.
در گذشته ها برای ساخت سقف های شیبدار و به منظور تخلیه هر چه بهتر و سریع تر آب حاصل از بارندگی برف یا باران از ورق های موجدار استفاده می کردند.
با پیشرفت تکنولوژی و نوآوری های عصر آهن و ماشین آلات در اروپا و به تبع آن در ایران خیلی زود ورق های موجدار شیروانی و با نام عمومی ورق کرکره رایج شد.
ابتدا فقط خانه ثروتمندان و ویلای افراد درجه بالا جامعه از امکان سقف های شیروانی با ورق کرکره موجدار آهنی بهره مند بود.
بعدتر ها با ترویج ساخت دستگاه خم و برش کرکره(سینوسی) ورق های آهنی موجدار به خانه سایر افراد جامعه نیز راه یافت.   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۶ ، ۱۴:۳۶
اسما دانشجو

اطلاعاتی در مورد فنس الکتریکیاطلاعاتی در مورد فنس الکتریکی
فنس الکتریکی از کابل هایی مرکب ساخته شده که رشته هایی فلزی درون آن ها بافته شده است. این کابل ها به وسیله قطعات نارسانای پلاستیکی به تیرچه هایی فلزی نصب می شوند. این قطعات واضح تر از سیم ها هستند، اما بیشتر اوقات برای حصاربندی موقتی استفاده می شوند.
حصار الکتریکی برای آن طراحی شده تا هنگامی که توسط انسان یا حیوانی لمس شد، یک مدارالکتریکی ایجاد کند. قسمت منبع انرژی، نیرو را به یک پالس با ولتاژ بالا تبدیل می کند. یکی از اتصالات منبع انرژی تقریباً در هر ثانیه پالسی الکتریکی را از طریق سیم لخت عبور می دهد و اتصال دیگر به وسیله تیرچه فلزی به زمین متصل می شود. هر بار که پالس الکتریکی آزاد می شود، اگر فرد یا حیوانی منبع فنس یا زمین اطراف آن را لمس کند، مدار الکتریکی کامل شده و پالس را انتقال می دهد و شوک الکتریکی ناخوشایندی را ایجاد می کند. اثرات این شوک به عواملی همچون ولتاژ، مقدار انرژی هر پالس ، میزان تماس با فنس و زمین اطراف آن و مسیر جریان به بدن بستگی دارد و میزان آن می تواند در حالت هایی خیلی ناچیز تا ناخوشایند ، دردناک و در برخی موارد هم مرگ آور باشد.
اولیه از یک ترانسفورماتور و یک سوئیچ مکانیکی برای انتقال پالس های الکتریکی (AC ) شارژرهای فنس جریان متناوب استفاده می کردند. این پالس ها بسیار گسترده بودند، ولتاژ غیر قابل پیش بینی بود و حجم بار ولتاژ از 10 هزار ولت فراتر نم یرفت و هربار که از فنس عبوری انجام می شد تا حد زیادی افت ولتاژ صورت می گرفت. مکانیزم سوئیچ جای ایراد داشت.
در سیستم هایی که بعدها ارائه شد، از یک مدار نیمه رسانا به جای سوئیچ استفاده گردید و طول عمر سیستم افزایش یافت، اما همچنان مقدار پالس و کنترل ولتاژ تغییری نکرد.
زمانی هم "شارژرهای فنس سوزاننده علف هرز" مرسوم بود که میزان پالس خروجی طولانی تری را ایجاد می کرد و باعث از بین رفتن علف های هرزی می شد که با فنس تماس پیدا می کردند. این امر هنگامی که هوای محیط خشک بود باعث آتش سوزی های زیادی می گردید. با وجودی که این فروش فنس همچنان وجود دارند ، اما از تعدادشان تا حد زیادی کاسته شده است.
شارژرهای فنس مدرن و امروزی با مقاومت پایین، طراحی متفاوتی دارند. یک ذخیره کننده برق به محض تماس انسان یا حیوان توسط یک مدار نیمه رسانا شارژ شده، سپس این جریان بوسیله یک تریستور یا یک جزء نیمه هادی شبیه به آن آزاد می شود.
پهنای پالس محدود تر بود، یعنی حدود 10 میکروثانیه. این طراحی با باتری و یا با نیروی برق کار می کند. با توجه به محل حصارکشی شده و نسبت دوربودن به محل اصلی، منبع انرژی فنس ها می تواند به وسیله مدار الکتریکی دائمی و همچنین با باتری های خشک یا اسیدی و یا با باتری هایی که به وسیله پنل های خورشیدی شارژ می شوند، تأمین شود. مقدار
مصرف انرژی فنس ها در شرایط خوب بسیار کم است و به همین دلیل یک باتری اسیدی که فنس هایی در فاصله چند صدمتری را شارژ می کنند، با تنها یک بار شارژ می توانند هفته ها کار کنند. برای دوره های زمانی کوتاه می توان از باتری های خشک استفاده کرد. برخی از منابع انرژی می توانند از چند منبع شارژ شوند.
پیشرفت های اخیر سبب شده تا به جای جلوگیری از ورود با شوک الکتریکی از این حصارها برای شناسایی کنترل و نظارت استفاده شود. از این روش می توان به جای دیگر سیستم های کنترل فنس ها استفاده کرد.
فنس های الکتریکی زیرخاکی ( که به فنس های نامرئی یا فنس های الکترونیکی هم معروف هستند) گاهی اوقات برای کنترل دام یا سگ ها به کار می روند. سیم های زیر خاک سیگنال ضعیفی را صادر می کنند که توسط قلاده ای که دور گردن حیوان بسته شده شناسایی می شود. این قلاده هنگامی که نزدیک سیم ها باشد صدایی از خود صادر می کند که اگر توسط حیوان نادیده گرفته شود، آنگاه شوک ملایمی به حیوان داده می شود. انسان ها و دیگر حیوانات از این سیم های زیر خاک چیزی حس برای تعیین مقدار مسافت تا یک GPS نمی کنند. در برخی سیستم های مشابه دیگر، این قلاده بدون نصب فیزیکی از سیگنال های فنس مجازی از پیش تعیین شده استفاده می کند.
اثرات ناخواسته و تداخلی فنس های الکتریکی که بد طراحی یا نگهداری شده اند، می توانند موج هایی تداخلی و الکترومغناطیسی بفرستند که این امر باعث اختلال در سیستم های تلفن و رادیو تلویزیونی اطراف گردیده و برای برخی از کاربران که از اینترنت دایل آپ استفاده می کنند، مشکل ساز می شود.   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۶ ، ۱۴:۳۵
اسما دانشجو

معاملات بورس بر محور فلزات اساسی
خبرنگار اقتصادی در جریان معاملات هفته گذشته بازار سرمایه حجم معاملات بورس 3938 میلیون سهم و ارزش آن 7862 میلیارد ریال بود که حجم و ارزش معاملات به ترتیب 27 و 14 درصد افزایش داشته است. بر این اساس ارزش بورس اوراق بهادار تهران نیز در پایان معاملات هفته گذشته به عدد 34448172 میلیارد ریال رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته 0.72 درصد افزایش داشته است.شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز در پایان معاملات هفته گذشته به عدد 86637 واحد رسید که 869 واحد افزایش داشته است.
همچنین سه صنعت «فلزات اساسی» با 24 درصد، «فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای» با 10.4 درصد و «بانک ها و مؤسسات اعتباری » با 9.8 درصد بیشترین ارزش معاملات هفتگی و «فلزات اساسی» با 21.2 درصد، «بانک ها و مؤسسات اعتباری » با 19.4 درصد و «خودرو و ساخت قطعات » با 15.2 درصد بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.
در 30 روز گذشته نیز صنعت « اطلاعات و ارتباطات» با بازدهی 14.6 درصد، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت و صنعت «محصولات چوبی» با افت با 16 درصدی، بیشترین افت را تجربه کرد. در میان شرکتها نیز «دوده صنعتی پارس » با 64.6 درصد بیشترین افزایش و «حمل ونقل بین المللی خلیج فارس » با 30.2 درصد بیشترین کاهش را داشتند.
همچنین در محاسبه شاخص کل بورس تهران با برخی از شاخص بورس های بین المللی، شاخص بورس توکیو(NIKKEI225) با رشد 2.6 درصدی بیشترین بازدهی و شاخص بورس عربستان صعودی(TASI) با افت 1.4 درصدی کمترین بازدهی را به خود اختصاص داده اند.
این گزارش می افزاید: از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته شاخص بورس با 12.2 درصد افزایش به رقم 86637 واحد بالغ گردید و شاخص کل هم وزن با 11.2 درصد افزایش عدد 17480 واحد را تجربه کرد.
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مرکز آمار، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت قیمت نبشی در فصل تابستان ١٣٩٦ به عدد ٢٢٢,٨ رسید که نسبت به شاخص فصل قبل (٢١٠.٣)، ٥.٩ درصد و شاخص فصل مشابه سال قبل (١٩٧.٠)، ١٣.١ درصد افزایش داشته ­است. بر این اساس درصد تغییرات متوسط شاخص کل بخش صنعت در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ١٣٩٦ نسبت به متوسط شاخص در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش صنعت) معادل ١٠.٢ درصد بوده که نسبت به تورم چهار فصل منتهی به فصل بهار سال ١٣٩٦ (٧.٤ درصد)، افزایش داشته ­است.
شاخص قیمت زیر بخش “صنایع تولید زغال سنگ- پالایشگاه های نفت” با ٩,٨ درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیش­ترین تاثیر را در افزایش شاخص کل فصل تابستان داشته ­است. شاخص قیمت زیر بخش­های “تولید فلزات اساسی” با ١١.٣ درصد، "صنایع محصولات شیمیایی” با ٤.٢ درصد، “صنایع مواد غذایی و آشامیدنی” با ١.٦ درصد و “تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم­تریلر” با ١.٣ درصد افزایش نسبت به فصل قبل به ترتیب رتبه های بعدی را در افزایش شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش صنعت در فصل تابستان دارا می باشند.
در فصل مورد بررسی شاخص قیمت تولیدکننده تنها در زیر بخش "تولید سایر وسایل حمل و نقل" نسبت به فصل قبل بدون تغییر بوده­ است.   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۶ ، ۱۴:۳۴
اسما دانشجو

عرضه بیش از 55 هزار تن میلگرد و تیرآهن شرکت ذوب آهن اصفهان در بورس کالا
شرکت ذوب آهن اصفهان 11 هزار تن تیرآهن 14 تا 18 و23 هزار و 122 تن سبد میلگرد و تیرآهن تولیدی خود را در بورس کالا عرضه می کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما 37 هزار و 477 تن انواع قیر، وکیوم باتوم و مواد پلیمری در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی عرضه می شود.
15 هزار تن گندم خوراکی و دوروم، 100 تن روغن خام سویا و 253 هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه می شود.
تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 4 هزار و 950 تن قیر، عایق رطوبتی و لوب کات سبک است.
بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 100 تن روغن از کشور مالزی است.
به گزارش ایرنا از گمرک، این بخشنامه ۳۱ اردیبهشت ماه به گمرکات اجرایی سراسر کشور ابلاغ شده است.
در بخشنامه پیشین که سوم اردیبهشت به تصویب اداره کل مقررات صادرات و واردات رسیده بود، ترخیص این کالاها از مبداء عراق و افغانستان به هر صورت ممنوع شده بود.
با توجه اینکه این دو کشور درگیر جنگ داخلی هستند، قراضه های آهن در این کشورها اغلب ادوات نظامی منهدم شده است؛ از این رو ممکن است به مواد شیمیایی و تشعشعات هسته ای آلوده باشند.
از این رو اداره کل مقررات صادرات و واردات به منظور حفظ سلامتی مردم، ورود این کالاها را از مبداء این دو کشور ممنوع کرده است.
با این حال، دفتر صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در نامه جدیدی که به گمرک ارسال کرده، تاکید کرده است که با توجه به « ضرورت هماهنگی های لازم با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» نامه های پیشین در این زمینه لغو می شود.
به گزارش ایرنا، قراضه آهن و ضایعات فلزات و قیمت تیرآهن اصفهان در صنایع بزرگی همچون ذوب آهن مورد استفاده قرار می گیرد.پیشتر واردات قراضه آن از همه کشورها مجاز بود اما واردات آن از مرزهای عراق نیازمند اخذ مجوز از نهادهای مرتبط از جمله سازمان انرژی اتمی داشت.
آمارها بیانگر آن است که سالانه نزدیک ۵ میلیون تن آهن قراضه در صنایع ایران مصرف می شود که حدود نیمی از آن باید از طریق واردات تامین شود.
محمد آزاد رئیس اتحادیه صنف آهن‌فروشان گفت: طی یک ماه گذشته به طور میانگین نرخ انواع میلگرد، ورق و آهن کیلویی 400 تومان افزایش یافته که این رقم بیانگر افزایش 30 درصدی قیمت‌ها در بازار آهن است. مثلا هر کیلو میلگرد از 1600 تومان به 2000 تومان یا هرکیلو ورق از 1900 تومان به 2300 تومان رسیده است. محمد آزاد در خصوص علت گرانی‌های اخیرآهن هم اظهار داشت: یکی از دلایل به افزایش قیمت‌های جهانی برمی‌گردد در حالی که قیمت‌های داخلی نباید متاثر از جهانی باشد زیرا تمام مواد اولیه کارخانه‌های تولید آهن اعم از ذغال سنگ و گندله از داخل تامین می‌شود و قیمت اینها ربطی به خارج نداشته است همچنین قیمت نیروی کار و هزینه برق و انرژی نیز در ایران ارزانتر از خارج است پس نباید قیمت تیر آهن آلات براساس خارج تعیین شود.
وی افزود: یکی دیگر از دلایل گرانی آهن این است که چون صادرات آزاد است لذا تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند به محض افزایش قیمت‌ها در خارج، محصولات خود را صادر کنند وکمتر آن را به داخل بدهند.
رئیس اتحادیه صنف آهن‌فروشان، دلیل سوم افزایش قیمتها را به افزایش قیمت مواد اولیه فولاد نظیرسنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی ربط داد و گفت: کارخانه ذوب‌آهن به دلیل همین افزایش قیمت مواد اولیه از سه روز پیش هر کیلو شمش فولاد را از 1400 تومان به 1600 تومان رسانده که البته این رقم با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و هزینه حمل و نقل و... به 2000 تومان رسیده است.   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۶ ، ۱۴:۳۲
اسما دانشجو

ایران بهترین تولیدکننده ورق آهن در دنیاست
حبیب‌الله بشارتی در گفت‌وگو با خبرنگار استان تهران در تشریح وضع فعالان صنف آهن‌سازان اظهار کرد: بازار آهن‌سازان خیلی هم راکد نیست، خرید و فروش در آن انجام می‌شود.
وی از افزایش قیمت ورق آهن خبر داد و تصریح کرد: نسبت به مشابه سال گذشته در این ایام و طی هفت، هشت ماه اخیر قیمت ورق آهن به‌ویژه گالوانیزه افزایش 30 درصدی داشته است.
رئیس اتحادیه آهن‌سازان تهران با تأکید بر اینکه ایران بهترین تولیدکننده ورق آهن به‌ویژه گالوانیزه است، اضافه کرد: کارخانه ورق روغنی اصفهان ازاین‌دست کارخانجات است، کارخانه تولید ورق گالوانیزه کاشان هم فعال است که ورق‌هایی با درصد بالای استاندارد تولید می‌کند.
بشارتی با اشاره به اینکه مازاد نیاز مصرف کشور آهن و ورق آهن تولید می‌کنیم، تصریح کرد: نیازی به واردات انواع آهن نداریم.
وی با بیان اینکه کشورهای همجوار محور صادرات انواع آهن از کشور است، اظهار کرد: عراق در لیست این کشورها قرار دارد.
روی آهن ، پوشش قلع بکار رفته است و عمل معکوس آهن گالوانیزه انجام می‌شود. چون آهن فلزی فعالتر از قلع است و پتانسیل احیاء قلع بیشتر از آهن است و به عنوان کاتد در حلبی به کار می‌رود و آهن آند می‌شود. البته در صورتی که پوشش قلع بشکند، خوردگی آهن در زیر این پوشش پیش می‌رود. علت استفاده از آهن گالوانیزه آهن گالوانیزه ، آهنی است که با روی پوشانده شده باشد.
خوردگی یا زنگ زدن آهن فقط در حضور اکسیژن و آب صورت می‌گیرد. در جایی بر سطح جسم آهنی، اکسایش آهن انجام می‌شود و آند را تشکیل می‌دهد و در جایی دیگر سطح آن جسم که (O2(g و H2O وجود دارد، کاهش انجام می‌شود و کاتد را تشکیل می‌دهد و در نتیجه این عمل، ایجاد یک سلول ولتایی یا پیل ولتایی یا الکتروشیمیایی بسیار کوچک است. الکترونهای تولید شده در ناحیه آندی در میان آهن بسوی ناحیه کاتدی حرکت می‌کند.
کاربرد : از آهن گالوانیزه در ساختن لوازمی مثل لوله بخاری ، کانال کولر ، کابینت آشپزخانه ، شیروانی منازل ، لوله‌های آب و هر جا که احتمال خوردگی آهن و خسارت وجود دارد، استفاده می‌شود. اصطلاح فولاد (Steel) برای آلیاژهای آهن که تا حدود ۱،۵ درصد کربن دارند و غالبا با فلزهای دیگر همراهند، بکار می‌رود. خواص فولاد به درصد کربن موجود در آن ، عملیات حرارتی انجام شده بر روی آن و فلزهای آلیاژ دهنده موجود در آن بستگی دارد.
ورق های اسید شویی
ورق های اسید شویی شده نیز از ورق های گرم تولید می شود که طی پروسه ایی اسیدشویی می شوند و زغال های سطحی ورق و مقداری از ناخالصی ها گرفته می شود و قدری ظاهر ورق براق تر می شود یعنی نزدیک به ورق روغنی است.ورق های دیگری که برای لوله های نفت و گاز مناسب می باشند کیفیت GRB و X۴۲وx۴۶و x۵۲ psl ۲را دارا هستند.همچنین برای کشتی سازی ورق های با کیفیت GR.A و NVA می باشد. برخی ورق های فولادی جهت رینگ و شاسی اتومبیل بکار میرود که بایستی ضد سایش و سخت باشند که از کیفیت SAPH ۳۷۰-SAPH ۳۱۰تاSAPH۴۴۰برخوردارند.همچن� �ن کیفیت QSTE۳۸۰نیز ضد سایش و سخت میباشد.
شرکت ذوب آهن اصفهان روز سه شنبه 23 آبان ماه 11 هزار تن تیرآهن 14 تا 18 و23 هزار و 122 تن سبد میلگرد و تیرآهن تولیدی خود را در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران عرضه می کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از بورس کالا، 37 هزار و 477 تن انواع قیر، وکیوم باتوم و مواد پلیمری در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی عرضه می شود.
این گزارش حاکی است، 15 هزار تن گندم خوراکی و دوروم، 100 تن روغن خام سویا و 253 هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه می شود.
تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 4 هزار و 950 تن قیر، عایق رطوبتی و لوب کات سبک است.
بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 100 تن روغن از کشور مالزی است
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۶ ، ۱۴:۳۱
اسما دانشجو

اکثر ما در کابینت های خانه مان انواع و مدل های مختلف قابلمه و تابه هایی داریم که نمی دانیم کاربرد هر کدام برای چیست. اگر چه شاید در نگاه نخست این موضوع برای بسیاری از مردم چندان مهم جلوه نکند، اما با کمی تحقیق و مطالعه مطالب مربوط به سلامت و بهداشت و.... متوجه خواهیم شد که انتخاب ظرف مناسب برای پخت غذا بسیار مهم است، چرا که طبخ غذا در برخی از ظروف ممکن است صدمات جبران ناپذیری به اعضای خانواده زده و موجب بروز برخی بیماری ها شود.

یکی از متخصصان تغذیه درباره سلامت انواع قابلمه ها و تابه ها می گوید: آنچه که خیلی مهم تر از مارک قابلمه و تابه های آشپزخانه می باشد نوع موادی است که در ساخت آن ها بکار رفته و همچنین میزان ضخامت و اندازه این ظروف است. میزان رسانا بودن هر ظرفی در برابر حرارت با یکدیگر فرق می کند و بستگی به نوع مواد سازنده آنها دارد. بنابراین انتخاب این ظروف بهتر است نسبت به نوع غذا و پخت و پزی که می خواهیم در آنها انجام دهیم، صورت گیرد. ظروفی که برای پخت و پز استفاده می کنیم می توانند طعم و مزه غذا را تغییر دهند و این تغییر مزه بستگی به مقدار ماده ای دارد که از ظروف پخت و پز به داخل مواد غذایی نفود می کند.
«مسعود فیروزکوهی» ادامه می دهد: هر ظرفی که برای پخت و پز استفاده می کنیم مقداری از فلز خود را به داخل مواد غذایی که در آن در حال پختن می باشد وارد می کند و مخصوصاً در درجه حرارتهای بالا این مقدار بیشتر می شود. میزان نفوذ فلز از ظرف پخت و پز به داخل مواد غذایی بستگی به نوع غذا (اسیدی – قلیایی) دارد. تمام مواد اعم از فلز و غیره در اثر حرارت اتمها و مولکولهای خود را از دست می دهند، به ویژه اگر در یک محلول اسیدی و یا قلیایی قرار گیرند این واکنشها سریعتر می شوند.

«فیروزکوهی» به ظروف آلومینیومی اشاره می کند و می گوید: رایج ترین ظروف پخت و پز، قابلمه های آلومینیومی هستند که قدرت انتقال حرارت را بخوبی دارا می باشند. این قابلمه ها به راحتی تمیز و شسته می شوند و گران هم نیستند. اما اشکالاتی هم دارند، یکی از این اشکالات عمده که می توان به آن اشاره کرد تاثیر زیاد ظروف آلومینیومی بر مواد غذایی در حال پختن در آن می باشد، ظروف آلومینومی بیشتر مولکولهای خود را به درون غذایی که در آن در حال پختن می باشد وارد می کند و اگر این غذا مواد اسیدی داشته باشد میزان آلومینیوم که وارد غذا می شود بیشتر است. این ظروف باعث تغییر رنگ غذایی که این مواد (گوجه فرنگی، لیموترش، سرکه و زرده تخم مرغ) در آنها وجود دارد، می شوند. تئوریهایی وجود دارد مبنی بر اینکه وجود آلومینوم در غذا می تواند عامل کمک کننده ای در بروز بیماری آلزایمر باشد و البته این هنوز در حد تئوری است و ثابت نشده است.

وی درباره ظروف مسی نیز می گوید: قابلمه و تابه مسی نیز ظروف خوبی برای پخت و پز هستند. زیرا مس رسانای خیلی خوبی برای حرارت می باشد و در نتیجه مواد غذایی که در یک قابلمه مسی در حال پختن هستند بطور مساوی و یکسان حرارت دیده و می پزند در نتیجه کیفیت غذای پخته شده بهتر است. نیازی نیست هنگامی که از ظروف مسی برای پخت و پز استفاده می کنیم حرارت بسیار زیادی به آن بدهیم. حرارت کم تا متوسط برای پختن مواد غذایی کافی است. بنابراین میزان حرارتی را که به ظروف حین پختن غذا می دهید رعایت کنید، ظروف مسی حرارت خیلی بالا نیاز ندارند. اما از طرفی تماس مستقیم مواد غذایی با مس چندان مطلوب نمی باشد زیرا ممکن است باعث تغییر انسجام مواد غذایی شود از این رو ظروف مسی که لعاب داده می شوند، ظروف بسیار مناسبی برای پخت و پزمی باشند. هر زمان که بر اثر استفاده زیاد و یا شستشو این لعاب از بین برود میتوان مجددا آنرا روکش لعاب داد.

وی تاکید می کند: هرگز ظروف مسی را قبل از اینکه مواد غذایی داخل آن بریزیم بر روی حرارت قرار ندهیم زیرا باعث از بین رفتن پوشش قلع روی آن می شود و به آن صدمه میزند.

این متخصص تغذیه درباره مزایا و معایب ظروف چدنی نیز می گوید: ظروف چدنی رسانای بسیار خوبی بوده و حرارت و گرما را برای مدت طولانی در خود نگه می دارد و از طرفی به علت ماده تشکیل دهنده این ظروف حرارت و گرما در تمام نقاط این ظروف یکسان است و از داغ شدن نقطه ای جلوگیری می کند. ظروف چدنی هم درون فر و هم بر روی اجاق گاز قابل استفاده اند. ظروف چدنی منبع خوبی برای تأمین آهن مورد نیاز بدن می باشند زیرا استفاده از این ظروف باعث زیاد شدن آهن در مواد غذایی که در حال پختن می باشد، است. این ظروف برای مواردی از پخت و پز مانند سرخ کردن و یا تفت دادن مناسبترند. از آنجایی که ظروف چدنی شکننده می باشد. اگر خوب نگهداری نشود احتمال زنگ زدن آن وجود دارد.

فیروزکوهی ادامه می دهد: بسیاری از تولید کنندگان این ظروف، آنها را با یک پوشش لعاب می پوشانند، برای این که مواد به ظروف چدنی نچسبد، باید ابتدا این ظروف چدنی را با روغنهای خنثی مانند روغن سبزیجات (کانولا، تخم آفتابگردان) و یا روغن نارگیل چرب کرده و سپس ظرف را به مدت کمی حرارت داده و سپس از روی حرارت برداشته و اگر روغن اضافی در ظرف بود آنرا با دستمال پاک کنید. بدین ترتیب این ظروف سطح نچسب پیدا می کنند و مواد غذایی به آنها نمی چسبد.
وی در توضیح موارد مصرف ظروف استیل نیز می گوید: ظروف استیل نیز دارای کیفیتهای مختلفی می باشند و این بستگی به نوع فلزی دارد که با همدیگر ترکیب می شوند تا آلیاژ استیل را بوجود آورند. ماده اولیه ظروف استیل فلز آهن است و می تواند با 8 آلیاژ مختلف ترکیب شود و فلزات اصلی تشکیل دهنده ظروف اصلی چدن و استیل، نیکل و کروم می باشند.از آنجایی که ظروف استیل رسانای خوبی برای حرارت نیستند لذا بعضی از تولید کنندگان برای رفع این اشکال، قمست بیرونی انتهای این ظروف راکه بر روی حرارت قرار می گیرد، از سایر فلزات که رسانای خوبی هستند مانند مس و آلومینیوم می سازند. بدین ترتیب این ظروف می توانند برای پخت و پز بسیار مناسب شوند. قابلمه استیل برای پختن سبزیجات بسیار مناسبد چون به علت نازک و سبک بودن این ظروف، آب داخل آن سریع بجوش آمده و می توانیم سبزیجات را در آب جوش بریزیم تا بپزد.

یکی از مزایای این ظروف این است که نفوذ فلز سازنده این ظروف به داخل مواد غذایی که در آن در حال پختن است بسیار کم می باشد. بنابراین از امتیازات این ظروف براحتی تمیز شدن آن و کمتر واکنش نشان دادن نسبت به غذاها می باشد این ظروف طعم و مزه غذا را به میزان بسیار کمی تغییر می دهد. از دیگر مزایای این ظروف این است که حرارت بالا برای این ظروف خطرناک نمی باشد چون ماده سازنده آن بسیار قوی و محکم است. این ها مورد خوبی برای سرخ کردن و تفت دادن می باشند. از آنجایی که این ظروف بر خلاف سایر ظروف ضد زنگ می باشند ظروف بسیار بادوامی هستند. البته پختن غذاهایی که حاوی مواد اسیدی هستند در داخل این ظروف سبب می شود که مقدار بسیار کمی از کروم تشکیل دهنده این ظروف به داخل غذا نفوذ کند ولی ظروف استیل به علت خالص بودن فلز تشکیل دهنده آن ظروف مطمئن تری هستند.

وی توصیه می کند: غذاهای بسیار ترش و اسیددار مانند ریواس پخته شده، گوجه فرنگی را در این ظروف نگهداری نکنیم.

فیروز کوهی درباره ظروف تفلون نیز بیان می کند: تمامی ظروف نچسب، از یک ماده شیمیایی به نامpolytetrafluoroethylen ساخته می شوند. این ظروف برای پختن و یا سرخ کردن غذاهایی مانند ماهی و درست کردن نیمرو، مخصوصاً اگر با درجه حرارت متوسطی پخت شوند بسیار مناسب ترند. تمیز کردن این ظروف بسیار راحت می باشد. در ضمن باید مراقب باشیم که هنگام شست و شوی این ظروف سطح نچسب آنها را خراش نیندازیم. هرگز ظروف نچسب قابلمه و یا تابه را در حالیکه خالی است بر روی حرارت بیش از350 درجه سانتیگراد قرار ندهید و هرگز ظروف تفلون را در حالیکه داغ هستند آب سرد بر روی آن نریزید. بطور کلی، ظروف تفلون را برای مواردی که می خواهید از درجه حرارت خیلی بالا استفاده کنید، بکار نبرید. موقع استفاده ازاین ظروف حرارت باید ملایم تا متوسط باشد. هنگام استفاده از این ظروف مخصوصاً هنگام سرخ کردن از روغن کمتری استفاده می کنیم که این از مزایای این ظروف می باشد. ماده شیمیایی بکار رفته در ظروف نچسب –PTFE- مشکوک به سرطان زایی می باشد. زیرا در مراحل تولید این ظروف موادی آزاد می شوند که سرطان زا هستند، محققان اگرچه هنوز به نتیجه قطعی و محکم نرسیده اند، اما هشدار می دهند که در استفاده از این ظروف احتیاطات لازمه را رعایت کنیم.

این متخصص تغذیه و کارشناس اداره غذاو دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به ظروف پیرکس نیز اشاره می کند و می گوید: این ظروف برای استفاده داخل فر و یا مایکرویو ظروف مناسبی هستند و نباید آنها را بر روی اجاق گاز و حرارت مستقیم گذاشت. میزان نفوذ مولکولهای مواد سازنده این ظروف به درون غذا بسیار ناچیز می باشد. در نتیجه بر روی طعم و مزه غذا تاثیر گذار نیستند.

وی بیان می کند: آلومینوم، مس، تفلون، استیل و چدن همه اینها می توانند از ظروف پخت و پز در آشپزخانه ما باشند. بسیاری از آشپزهای حرفه ای معتقدند که خریدن یک سری کامل از قابلمه ها و تابه ها فکر چندان خوبی نیست زیرا یک تولید کننده بندرت ظرفی تولید می کند که برای تمامی موارد پخت وپز در آشپزخانه مناسب باشد، بنابراین باید دید که خود شما به چه ظرفی نیاز دارید و برای چه نوع پخت و پزی می خواهید از آن استفاده کنید. بنابراین ظروفی را خریداری کنید که پس از چند سال استفاده، شکل ظاهری خود را از دست ندهند و یا باصطلاح کج و معوج نشوند و همچنین نسوزند و از طرفی رسانای خوبی باشند. خریدن ظروف با کیفیت یعنی استفاده کردن ازاین ظروف برای سالیان سال.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۶ ، ۱۵:۲۲
اسما دانشجو

میلگرد یا آرماتورهای FRP از نظر شکل ظاهری مشابه میلگردهای متداولهستند، ولی در تولید آن­ها به­ جای فولاد از رزین پلیمری مخصوص و الیاف (به طور معمول این الیاف از جنس شیشه و کربن می باشند و دارای مقاومت بیشتری نسبت به فولاد هستند) استفاده می شود. می توان این محصول را به­ عنوان جایگزین مناسبی برای میلگردهای فولادی در نقش تسلیح کننده بتن دانست، شاهد بر این ادعا نیز تعداد کثیر پروژه ­هایی است که از این محصول بهره گرفته­ اند.
این محصول در مقابل الکتریسیته، امواج مغناطیسی و خصوصاً خوردگی(corrosion) مقاوم می­باشد. با استفاده از این میلگردها می توان از مشکلاتی همچون تداخل الکترومغناطیسی و خوردگی اجتناب نمود. به ­علاوه چون میلگردهای FRPدارای مقاومت کششی بالایی هستند، می­توان از آن­ ها در بخش کششی مقاطع بتنی استفاده کرد.
انواع میلگردهای FRP متناسب با جنس الیاف وجود دارد؛ میلگردهای CFRP ساخته شده با الیاف کربن، میلگردهای GFRP ساخته شده با الیاف شیشه E-Glass، میلگردهای BFRP ساخته شده با الیاف بازالت. میلگردهای GFRP ارزانترین ومتداول­ترین این میلگردها می ­باشند. 
بزرگترین مزیت انواع میلگرد کامپوزیتFRP نسبت به میلگردهای معمول، مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی می باشد. 
برای اطلاعات بیشتر با شرکت رادیاب تماس بگیرید.

مقایسه خصوصیات مکانیکی میلگردهای کامپوزیت FRP و میلگردهای فولادی

میلگرد FRP

مقاومت میلگردهای FRP در مقابل خوردگی:

بزرگترین عیب میلگردهای فولادی مقاومت پایین آن ها در مقابل عوامل شیمیایی خورنده می باشد. از آن جاییکه امکان وجود ترک در مقاطع بتنی و در نتیجه نفوذ عوامل شیمیایی به داخل بتن وجود دارد، میلگردهای فولادی دچار خوردگی خواهند شد و متعاقباً مقاومت و یکپارچگی مقاطع بتنی از بین خواهد رفت. به علت مقاومت بالای رزین اپوکسی استفاده شده در ساخت میلگردهای FRP در مقابل اکسیژن، رطوبت، کلر، سولفاتها و سایر عوامل خورنده، میلگردهای FRP از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردارند. از این رو میلگردهای FRP برای سازه هایی که در معرض خوردگی قرار دارند مانند سازه های دریایی، اسکله ها، عرشه پل ها و سازه هایی که در معرض نمک های یخ زا قرار دارند جایگزین بسیار مناسبی برای میلگردهای فولادی می باشند.

مقاومت میلگردهای FRP در برابر نیروهای مغناطیسی:

مواد کامپوزیت FRP دارای خصوصیات منحصر بفردی هستند. از آن جاییکه این مواد از ترکیب رزین با الیاف شیشه، کربن و یا آرامید ساخته می شوند، هیچ گونه تنشی ناشی از میدان مغناطیسی در آن ها وارد نمی شود. با توجه به همین خصوصیت در مواد کامپوزیت FRP، استفاده از میلگردهای FRP در سازه های تحت تاثیر میدان های الکترو مغناطیسی نظیر راکتورها، فرودگاه ها، بخش های MRI بیمارستان ها و لابراتوارها توصیه می شود.

مقاومت میلگردهای FRP در برابر جریان الکتریکی:

هدایت الکتریکی در سازه می تواند یک خطر به حساب آید. قابلیت رسانایی الکتریکی در مصالح فلزی مسئله خطرناکی بوده و می تواند باعث آسیب شود. در مقابل مصالح فلزی، مواد کامپوزیت FRP از لحاظ الکتریکی غیرهادی هستند که این امر آن ها را به گزینه مناسبی برای سازه های در معرض میدان الکتریکی می سازد.
نمونه هایی از بکارگیری مواد کامپوزیت عبارتند از ساخت تیرهای انتقال برق با استفاده از میلگردهای کامپوزیت FRP (آرماتور FRP)، ساخت دکل های بتنی انتقال نیرو با استفاده از میلگردهای کامپوزیت FRP، احداث پست های پیش ساخته با استفاده از میلگردهای کامپوزیت FRP ، استفاده از میلگردهای FRP در پایه پُست های با ولتاژ بالا و . . .
وزن سبک میلگرد کامپوزیت FRP (آرماتور FRP ): میلگردهای FRP با وزن مخصوص 2/2 گرم بر سانتیمتر مکعب بسیار سبک تر از میلگردهای فولادی رایج با وزن مخصوص 7/85 هستند. این کاهش چگالی می تواند منجر به کاهش هزینه حمل و نقل، آسانی در جابجایی مصالح و هم چنین کاهش بار مرده سازه گردد.
به اعتقاد برخی دیگر از مهندسین ، اصولا استفاده از آرماتور حرارتی به این شیوه مرسوم که نصفش روی یونولیت ها قرار میگیرد ، کار ی عبث و دور ریختن سرمایه و اسراف است و باعث جلوگیری از ترک خوردن بتن سقف نمیشود و همانطور که هم اکنون شاهد آن هستیم ، بسیاری از سقفهای تیرچه بلوک با وجود استفاده از آرماتور حرارتی باز هم ترک می خورند . این مهندسین راه زیر را پیشنهاد میدهند :
استفاده از بتن الیافی ، کم کردن نسبت آب به سیمان و استفاده از فوق روان کننده :
در بتن الیاف دار الیاف فلزی نقش میلگرد حرارتی را دارند و به صورت قطعات کوچک فلزی به صورت سه بعدی در بتن پخش و توسط میکسر میکس شده و در کف سقف پخش میشوند در وسط ضخامت بتن قرار میگیرند و از ترک خوردن بتن جلوگیری میکنند. اگر از الیاف با ژل میکرو سیلیس کندگیر کننده استفاده شود نتیجه بهتر هم خواهد بود .
هم چنین کم کردن نسبت آب به سیمان به حداکثر 0.3 و استفاده از فوق روان کننده ممتاز پلی کربوکسیلاتی باعث بالارفتن روانی بتن میگردد و باید بلافاصله بعد از بتن ریزی اقدام به آب پاشی بتن کرده و عمل آوری بتن را شروع کنیم . برای اینکار میتوانیم از پلاستیک نیز استفاده کرده و روی سقف را پلاستیک بکشیم .
مشخصات فنی و نحوه استفاده از میلگرد در بتن برای آرماتوربندی
بتن در مقابل نیرو های همزمان کششی، برشی و فشاری مقاومت ناچیزی دارد. به همین دلیل قطعات بتنی با میلگردهای فولادی مسلح می شوند. به این کار‌ آرماتوربندی می گویند. خصوصیات و نحوه استفاده از میلگرد در بتن اهمیت فراوانی دارد که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.
انواع میلگرد های مورد مصرف در بتن
میلگردها با توجه به نوع آلیاژ و شکل ظاهری، انواع مختلفی دارند که در ایران، برای مصرف در بتن، از سه نوع آن در قطر های مختلف استفاده می کنند.
میلگردهای نرمه با مقطع دایره و سطوح کاملا صاف که اصطلاحا به آن میلگردهای ساده می گویند. تنش حد جاری شدن این میلگردها N/mm2 200 است.
میلگردهای آجدار و آجدار تابیده (TOR) که با دو آلیاژ سخت و نیمه سخت موجود است. که البته دارای قیمت میلگرد مختلف نیز هستند. نوع سخت آن دارای تنش حد جاری شدن N/mm2 500-400 و نوع نیمه سخت آن دارای تنش حد جاری شدن N/mm2 300 می باشد.
برای بتن های پیش تنیده و پس تنیده، از کابل های فولادی (سیم بکسل) با تنش های بسیار بالا استفاده می کنند.
امروزه در مواردی که عوامل جوی سبب ایجاد خورندگی در میلگردهای فولادی شده و در نتیجه باعث ترکیدن بتن می شوند، از میلگردهای لاستیکی با تنش مجاز N/mm2 140 استفاده می کنند.
تمیز کردن میلگرد ها
چون چسبندگی مناسب بین فولاد و بتن از عوامل موثر در مقاومت بتن مسلح است، باید میلگردهایی که در بتن مسلح به کار می روند، تمیز بوده و عاری از هر گونه گل، روغن، زنگ زدگی، پوسته، خوردگی یا سایر پوشش های غیر فلزی باشند.

برای تمیز کردن زنگ از سطح میلگردها می توان از برس سیمی استفاده کرد. اگر حجم میلگردهای زنگ زده زیاد باشد، از دستگاه ماسه پاش (سند بلاست) استفاده می کنند. این دستگاه با پرتاب شدید ماسه های ریز بر سطح میلگردها باعث زنگ بری آن می شود. به این نکته مهم توجه داشته باشید که میلگردهایی که زنگ زدایی می شوند هنگامی در بتن قابلیت مصرف دارند که کلیه مشخصات لازم از قبیل سطح مقطع را حفظ کرده باشند.

قلاب انتهای میلگرد ها

برای افزایش چسبندگی بین میلگردها و بتن، باید در انتهای میلگردهای فولادی قلاب ایجاد کرد. حداقل اندازه قلاب های استاندارد در حالت های متفاوت اجرایی به شرح زیر است:

الف. میلگرد های اصلی

خم 180 درجه (خم نیم دایره) به اضافه طول مستقیم (حداقل 4 برابر قطر میلگرد)، مشروط بر این که طول مستقیم از 6 سانتی متر کمتر نباشد.
خم 135 درجه (چنگک) به اضافه طول مستقیم (حداقل 8 برابر قطر میلگرد) در انتهای آزاد میلگردها.
خم 90 درجه (گونیا) به اضافه طول مستقیم (حداقل 12 برابر قطر میلگرد) در انتهای آزاد میلگردها.
ب. میلگرد های تقسیم و خاموت

برای میلگرد به قطر 16 میلی متر و کمتر، خم 90 درجه (گونیا) به اضافه طول مستقیم (حداقل 6 برابر قطر میلگرد)، مشروط بر اینکه از 6 سانتی متر کمتر نباشد.
برای میلگردهای به قطر بیشتر از 16 میلی متر و کمتر از 25 میلی متر، خم 90 درجه (گونیا) به اضافه طول مستقیم (حداقل 12 برابر قطر میلگرد)، در انتهای آزاد میلگردها.
خم 135 درجه (چنگک) به اضافه طول مستقیم (حداقل 6 برابر قطر میلگرد) به شرطی که از 6 سانتی متر کمتر نباشد.
خم 180 درجه (خم نیم دایره) به اضافه طول مستقیم (حداقل 4 برابر قطر میلگرد) به شرطی که از 6 سانتی متر در انتهای میلگرد کمتر نباشد.

این گروه از مهندسین هم چنین هیچ نقش سازه ای برای این آرماتورها قائل نیستند و اعتقاد دارند که آیین نامه هم الزامی به استفاده از این آرماتورها نداشته و فقط در آیین نامه ” توصیه ” به استفاده از این آرماتورها انجام شده نه الزام به استفاده از آنها .
قیمت مناسب میلگرد کامپوزیت FRP (آرماتور FRP ):

استفاده از میلگردهای FRP در بسیاری از پروژه ها منجر به اقتصادی تر شدن پروژه میگردد. برای اطلاع از آخرین قیمت ها و مقایسه آن با میلگرد فولادی با شرکت رادیاب تماس حاصل فرمایید.

تولید میلگرد FRP با دستگاه پالتروژن

توسط دستگاه پالتروژن که در تولید محصولات کامپوزیت با روش Pultrusion می توانید روش کار آن را مطالعه کنید، میلگردهای FRP را می توان با شکل های متنوع تولید کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۶ ، ۱۵:۲۲
اسما دانشجو