نوامبر صنعت

صنعت فلزات و معادن ایران

صنعت فلزات و معادن ایران

در نوامبر صنعت میخواهیم اخریت اطلاعات و مقالات در زمینه صنعت آهن و فلزات و معادن را انتشار دهیم

طبقه بندی موضوعی

۱۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

برنج با درصد پایین تر مس نیز همچنین از مس تصفیه شده الکتریکی شکل گرفته است، ولی به صورت معمول ازآلیاژ  مس بازیافتی و ضایعات  با ارزش کمتر استفاده می گردد. وقتی که ضایعات بازیافتی استفاده می شود، درصد مس و سایر مواد در ته مانده باید مشخص  شده باشد بنابراین  تولیدکننده می تواند میزان  مواد موجود در برنج را به هدف  رسیدن به ترکیب  برنج مورد نظر تنظیم نماید.

 

دومین جزء تشکیل دهنده ی برنج ، روی (زینک) است. مقدار روی از نظر وزنی بسته به نوع برنج  بین 5% تا 40% متغیر است. برنج با درصد روی بیشتر سخت تر و مقاوم تر می باشد، ولی  شکل دهی آن مشکل بوده و در برابر خوردگی هم ضعیف تر است. روی برای ساخت نوعی از برنج که گاهی با نام تجاری اسپلتم مشهور است، استفاده می گردد.

برنج رنگ زردی دارد و از روی و مس ساخته می‌شود. این آلیاژ، ظاهر طلا مانند دارد. ترکیب شیمیایی آن معمولاً 33 % روی و 67 % مس است. آن هم چنین برنج زرد نامیده می‌شود. رنگ برنج، بسته به مقدار روی و مس، از مسی خالص تا زرد و حتی سفید متغیر است.

 

برخی انواع برنج به منظور بهبود ویژگی های خاص، از درصدی از مواد دیگر تشکیل یافته اند. از نظر وزنی تا 3.8% از سرب ممکن است برای اصلاح ماشین کاری به برنج اضافه شود. افزودن قلع مقاومت در برابر خورندگی را بهبود می بخشد. وجود آهن، برنج را سخت تر کرده   والبته این مورد  در قیمت فلز برنج تاثیر دارد. و باعث می گردد ساختار دانه ای داخلی کوچکتر و بنابراین فلز قابلیت شکل گیری اثرات تکراری را دارا می شود  که این امر را در واقع جعل (فورگینگ) می خوانند. آرسنیک و سنگ سرمه (آنتیمون) گاهی به برنجی که بیش از 20% روی دارد، به منظور مهار خوردگی،  افزوده می شود. سایر مواد که به میزان خیلی کمتری استفاده می گردند عبارتند از:  منگنز ، سیلیکون و فسفر.

برنج از چه چیزی ساخته می‌شود؟

 

انواع برنج :

 

برنج بسته به مقدار مس و روی، می‌تواند به انواع مختلفی طبقه بندی شود. نسبت مخلوط، ویژگی‌های مختلف آلیاژ نظیر نقطه‌ی ذوب، چکش خواری، داکتیلیته و شکل پذیری، مقاومت به خوردگی و غیره را مشخص و معین می‌کند.

برنج آلفا : روی کمتر از 35 % و مس بیشتر از 65 %

برنج آلفا – بتا یا برنج دوپلکس : 35 % روی و 55 تا 65 % مس

برنج بتا : 45 تا 50 % روی و 50 تا 55 % مس

برنج سفید : بیشتر از 50 % روی و کمتر از 50 % مس

هر چه نسبت روی در آلیاژ افزایش یابد، چکش خواری خود را از دست می‌دهد و ترد می‌شود. بر روی برنج‌های از نوع چکش خوار، می‌توان کار انجام داد، حتی اگر سرد باشند. هر چه تردی افزایش یابد بایستی قبل از انجام کار بر روی این آلیاژها، آنها را حرارت داد.

ویژگی‌های برنج :

 

• رنگ آلیاژ برنج به نسبت فلزات سازنده‌ی خود یعنی مس و روی بستگی دارد.

• چگالی برنج در حدود 303ر0 پوند بر اینچ مکعب است. هم چنین می‌تواند به صورت 4ر8 تا 73ر8 گرم بر سانتی متر مکعب بیان شود.

• مس خواص ضد باکتری دارد که به برنج نیز منتقل می‌شود.

• برنج خواص مغناطیسی ندارد در نتیجه غیر فرو مغناطیس است.

• برنج اصطکاک پایینی را از خود نشان می‌دهد و نقطه‌ی ذوب پایینی در حدود 900 تا 940 درجه سانتی گراد دارد.

 

اسامی سنتی برای انواع مختلف برنج، بازتابی از رنگ این فلز  و یا مورد استفاده آن است. به عنوان مثال، برنج سرخ حاوی 15% روی بود و رنگ آن متمایل به قرمز است، برنج زرد  33% روی داشته  و رنگ آن متمایل به زرد است. فشنگ برنجی شامل 30% روی  است که برای ساخت گلوله های سلاح های گرم استفاده می شود. برنجی که در کشتی سازی استفاده می شود 39.7% روی دارد و در مصارف متعدد برروی کشتی به کار می رود.

 

متاسفانه، پراکندگی در بین اسامی سنتی، منجر به ایجاد برخی اسامی بی معنی شده است. برنج با 10% روی،  برنز تجاری خوانده می شود، بااینکه هیچ قلعی ندارد و در واقع برنز هم نیست.  برنج با 40% روی و 3.8% سرب،  برنز معماری گفته می شود که در واقع برنج سربدار است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۶ ، ۱۳:۰۷
اسما دانشجو

بازیافت آلومینیوم فرایندیست که در آن ضایعات را می‌توان در محصولات جدید مورد استفاده مجدد قرار داد. این فرایند به مراتب ارزان‌تر از استخراج آلومینیوم جدید از طریق عمل الکترولیز اکسید آلومینیوم (Al2O3) می‌باشد که ابتدا باید سنگ معدن بوکسیت از معادن استخراج شود و پس از آن با استفاده از فرایند بایر(فرایند بایر) تصفیه شده و مورد استفاده قرار گیرد. بازیافت ضایعات با روند انجام مزایده ضایعات آلومینیوم تنها نیاز به ۵٪ از انرژی تولید آلومینیوم جدید را دارد. به همین دلیل، حدود ۳۱ درصد از تمام آلومینیوم تولید شده در ایالات متحده از قراضه بازیافت می‌شود. بزرگترین بخش ضایعات آلومینیوم فرآوری شده در ظروف نوشیدنی استفاده می‌شود و بیشتر آن دوباره به قوطی‌های آلومینیومی تبدیل می‌شود. جایگزین کردن حتی بخش کوچکی از آلومینیوم اولیه در آلیاژهای کارپذیر بوسیلهٔ قراضه‌های بی‌ارزش (که معمولاً این قراضه‌ها دارای ناخالصی‌های مختلف غیرفلزی می‌باشند) بدون اینکه این ناخالصی‌ها تأثیری در کیفیت آلیاژ بگذارد، از نقطه نظر متالورژی بسیار با ارزش است.

ضایعات؛ موادی بازیافت پذیر هستند که رها شده‌اند. اتومبیل‌ها، صنایع ساختمانی و مواد دور ریخته شده؛ همه و همه بخش‌هایی قابل بازیافت دارند. برخلاف زباله‌ها، ضایعات ارزش پولی قابل توجهی دارند. به ویژه ضایعات فلزی و ضایعات آهن

فرآیند

ضایعات آهن و فلزی علاوه بر محیط‌های صنعتی؛ در نواحی مسکونی هم یافت می‌شوند؛ و معمولاً بازیافتی‌ها با اطلاعیه‌ای که عنوان می‌کند قصد جمع‌آوری آهن قراضه و به درد نخور را دارند؛ دست به جمع‌آوری ضایعات آهن و فلزی می‌زنند.

ضایعات اغلب پس از جمع‌آوری در یک «محیط باز حیاط مانند»؛ انبار می‌شوند. این حیاط ها که می‌توان آن‌ها را «انبارهای ضایعات» نامید، بسته به محل، ممکن است قبل از فرآیند بازیافت به افراد علاقه‌مند اجازه‌ی خرید قطعات مورد نیازشان را بدهد. به این معنی که شاید در میان قطعات انبار شده، چیزی وجود داشته باشد که به کار آید. البته این امر در مورد انبارهای بزرگ و با ظرفیت بالا بسیار کم دیده می‌شود. همچنین لازم است ذکر شود که فروش ضایعات آهن و غیر آهنی بر اساس کیلو (وزن) صورت می‌گیرد اما عملکرد قطعه (مثلاً اگر موتور ماشین باشد) در قیمت تأثیر می‌گذارد. باید افزود به این علت که حجم ضایعات آهن قراضه ها در انبارها بسیار بالاست و احتمال حادثه در اثر کند و کاو وجود دارد؛ معمولاً انبارهایی که اجازه‌ی ورود افراد را می‌دهند در ابتدا تعهدی دریافت می‌کنند و مسئولیت هرگونه حادثه را به مشتری (شخصی که می‌خواهد انبار را بگردد و شی‌ء مورد نظرش را بیابد) واگذار می‌کنند. برخلاف «انبارهای ضایعات»؛ «انبارهای آهن قراضه» همه چیز را بر اساس وزن می‌فروشند. برای یک انبار آهن قراضه، ارزش هر قطعه، چیزی است که کوره‌ی ذوب برای آن می‌پردازد، نه عملکرد آن. در نتیجه به‌طور معمول اگر یک انبار ضایعات نتواند قطعه‌ای را بالاتر از قیمت آهن موجود در آن (به علت کارکردش) بفروشد آن را به انبار آهن قراضه منتقل می‌کند تا قطعه را به قیمت وزنش بفروشد. اگر قطعه‌ای متشکل از فلزاتی گوناگون باشد می‌توان آن را ارزان‌تر خریداری کرد؛ زیرا مدیران یک انبار دوست ندارند کارگرانشان را به جدا کردن فلزات مختلف یک قطعه بگمارند.

منابع

قیمت ضایعات آهن بسته به مکان و زمان بسیار متغیر است. قیمت معمولاً به‌طور مستقیم و از طریق مذاکره بین خریدار و فروشنده و به‌طور غیرمستقیم به وسیله‌ی اینترنت تنظیم می‌شود. قیمتی که در وب‌سایت‌ها دیده می‌شود لزوماً قیمت بازار و انبارهای ضایعات آهن و آهن قراضه نیست (قیمت بازار با قیمت تخمین زده‌ شده تفاوت دارد). علت این امر عدم به‌روزرسانی مداوم وب‌سایت‌ها است. در ایالات متحده امریکا تعداد انگشت‌شماری از نشریات مثل American Metal Market نرخ ضایعات آهن و فلزی را منتشر می‌کنند. سایرر نشریات غیر آمریکایی مثل The Steel Index هم قیمت‌های خود را بر اساس بازار امریکا تنظیم می‌کنند. علت این امر این است که در سال‌های اخیر، قیمت  آهن قراضه  با مزایده ضایعات در بازارهای جهانی نقشی مهم بازی می‌کند. جدا کردن ضایعات آهن و فلزی، از غیر فلزات امری مهم در به دست آوردن درآمد بیشتر است. به این منظور از آهن‌رباهای بزرگ برای جداسازی استفاده می‌شود. زمانی که فلزی به آهن‌ربا بچسبد، یا آهن است و یا فولاد؛ اگرچه قیمت فلزات غیر آهنی کمتر از فلزات آهنی است اما حجم بازیافت آن‌ها بسیار بیشتر است؛ و باقی مانده ها فلزات غیر آهنی مثل مس، آلومینیوم و برنج هستند. پر واضح است که این فلزات قیمتی بالاتر از آهن و فولاد دارند اما باید توجه داشت که در حجمی کمتر میان بازیافتی‌ها وجود دارند. همچنین نوسان قیمت فلزات غیر آهنی بسیار زیاد است و بازیافت کنندگان باید قیمت‌های روز را بررسی کنند.

 ضایعات خطرناک هستند. این وسایل غول‌پیکر در ابعادی وسیع و با نیروی بالا در صورت بی‌دقتی و اشتباهات انسانی و غیره می‌توانند زمینه‌ساز حوادث باشند.

منافع اقتصادی بازیافت فلزات

چیزی که بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که بسیاری از ضایعات آهن و فلزی در گوشه گوشه‌ی کشور، می‌تواند نقداً خریداری شود. پس به این «حرکت سبز» بپیوندید. فلزات موجود در صنایع ساختمانی، صنعتی و غیره را می‌توان در اختیار انبارهای بازیافت ضایعات قرار داد و پول نقد دریافت کرد. در کنار صاحبان صنایع که حجم وسیعی از ضایعات فلز را در اختیار دارند، بی‌خانمانان (معادل نمکی‌ها در ایران) می‌توانند آهن‌آلاتی که می‌یابند را به این مکان‌ها ببرند و بفروشند.

کاربردهای ضایعات آهن یا آهن قراضه

بازیافت ضایعات آهن یا آهن قراضه، کاربرد اقتصادی و محیط‌زیستی دارد.

 عبارت اقتصاد چرخشی بیان می‌کند که همه‌ی چیزها و ابزارهای تولیدشده باید به نحوی ساخته شوند که دوباره بتوانند به حالت بی‌مصرف درآیند و سپس بازیافت و تولید شوند و به شکل یک محصول نهایی درآیند. ضایعات آهن یکی از ماده‌هایی است که می‌توانند دوباره به شکلی جدید قابل استفاده باشد.

کاربردهای صنعتی

آهن قراضه یا ضایعات آلومینیوم در صنعت ساخت‌وساز به‌خصوص پروژه‌های جاده‌سازی و پل‌سازی بسیار استفاده می‌شوند؛ در صنعت حمل‌ونقل نیز می‌تواند در تولید خودرو، هواپیما و اشکال دیگر حمل‌ونقل استفاده شود. کاربرد جدید دیگر آن‌ها نیز سم‌زدایی آب‌های دفعی و هرز آب‌های صنعتی است. آهن قراضه  و دیگر فلزات، در تولید ظرف‌ها توسط شرکت‌های مختلف و کمپانی‌ها نیز به کار می‌آیند. بسیاری از ابزارها و لوازم معمول نیز از ضایعاتی فلزی مانند آلومینیوم ساخته می‌شوند. این نوع استفاده از ضایعات فلز به محیط‌زیست کمک کرده تا دیگر نیاز و الزامی برای حفر و استخراج منابع طبیعی کمیاب نباشد. همچنین در تولید موارد بالا استفاده از ضایعات آهن و دیگر فلزات بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است.

محصولات فلزی جدیدتر و سخت‌تر

ضایعات بازیافتی فولاد می‌تواند در یک فرایند (فراینده کوره‌ی قوس الکتریکی) با استفاده از قوس الکتریکی در کوره تبدیل به ابزارهایی باکیفیت شود؛ فولاد ضد خش هم می‌تواند این‌گونه تولید شود. در این فرایند از حرارت و انفجار و سروصدای زیادی استفاده می‌شود. ضایعات مس می‌توانند از طریق این فرایندها به شکل محصولات مختلف درآیند. ضایعات آلومینیوم در دمای خیلی پایین‌تری نسبت به آلومینیوم خالص ذوب می‌شود پس برای آلومینیوم این فرایند به انرژی خیلی کمتری نیازمند است.

این قضیه عموماً برای همه‌ی فلزات بازیافتی صدق می‌کند که نه تنها انرژی بیشتری ذخیره می‌شود بلکه انتشار دی اکسید کربن نیز کمتر می‌شود؛ درنتیجه محیط‌زیست حفظ می‌شود و در فرایند تولید، صرفه‌جویی اقتصادی بیشتری حاصل می‌شود و در نهایت محصول به دست مشتری می‌رسد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۶ ، ۱۳:۰۷
اسما دانشجو

آهن قراضه بر‌خلاف تصور بسیاری از مردم یک ماده اولیه استراتژیک محسوب می‌شود و در زنجیره تولید محصولات فولادی به‌عنوان ماده اولیه استفاده فراوانی دارد؛ در نتیجه شفافیت قیمت آن، به تکمیل زنجیره ارزش برای تولیدکنندگان فولاد در کشور کمک‌ زیادی می‌کند. به اعتقاد فعالان بازار آهن، باید شرایطی فراهم شود تا رانت اطلاعاتی در بازار قراضه از میان برود و خریداران از قیمت‌ها اطلاع پیدا ‌کنند. از سوی دیگر هنگامی که بازار به‌صورت جزیره‌ای عمل کند، مدیریت آن بسیار مشکل خواهد بود. به اعتقاد فعالان بازار، آهن قراضه تا چند سال پیش در ایران کالای چندان با ارزشی نبود؛ اما به‌واسطه رشد تولید و مصرف فولاد در کشور در حال حاضر یکی از با‌ارزش‌ترین مواد اولیه‌ای است که در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما با این وجود هنوز تشکل سازمان یافته‌‌ای در این خصوص ایجاد نشده و به‌صورت صنعتی نیز تولید نمی‌شود.  در سال‌های اخیر، رشد تولید فولاد همواره مورد توجه مسوولان کشور بوده و با ایجاد زیرساخت‌های آن، سعی شده تا آمار و ارقام مربوط به تولید فولاد را رو‌به رشد توصیف کنند؛ اما با وجود مصرف آهن قراضه و کمبود‌هایی که برای تولید آن در کشور وجود دارد، هنوز راه‌های تامین قراضه محدود است و مرجع رسمی برای قیمت‌گذاری و واردات و تامین آن وجود ندارد از این رو مشکلاتی را در زنجیره تامین فولاد از جمله مشکلات محیط زیست، عدم ابراز کد اقتصادی و تاثیر منفی قیمت تمام شده فولاد به همراه دارد. در این شماره باشگاه مدیران نظرات مدیران فولادی را در این‌باره می‌خوانید.

مقالات مرتبط:


    قیمت گذاری قیمت آهن قراضه


فرارهای مالیاتی و شکاف قیمتی ورق و میلگرد در بازار داخلی

ضرورت شفاف سازی بازار قراضه آهن

بهادر احرامیان
مدیرعامل فولاد یزد

این روزها بازار فولاد ایران و جهان کماکان شرایط بحرانی و کم‌سابقه‌ای را سپری می‌کند. آخر هفته گذشته اتحادیه اروپا تعرفه واردات ورق گرم از چین را دوباره تا سقف 70 درصد افزایش داد که این خود نشان‌دهنده این است که جنگ قیمت‌ها و بازارشکنی چین چندان آرام نگرفته است و مسوولان آزادترین اقتصاد‌های دنیا به‌رغم اظهارات مقامات چینی هنوز به نیات آنها در کاهش سوبسیدهای اعطایی -اکثرا در زمینه تامین مالی- به صنعت فولاد چین تردید دارند. حجم تعرفه‌های حمایتی استقرار یافته در کشورهای مختلف به علاوه سوبسیدها یا کمک‌های آشکار و پنهانی که کشورهای جهان به تولیدکنندگان فولاد خود ارائه می‌کنند، وضعیتی را به‌وجود آورده است که به دلیل تفاوت در هزینه‌های تولید شاید هیچ‌گاه در دوره معاصر تفاوت قیمت‌های جهانی فولاد به این شدت نبوده است.

در آمریکا به‌عنوان سردمدار اقتصاد باز و فاقد سوبسید، قیمت ورق گرم فولاد – به‌عنوان یک شاخص مورد قبول جهانی- چیزی بیش از 600 دلار است در حالی که همین کالا در بازار داخلی چین نزدیک به 300 دلار معامله می‌شود و با حدود 50-30 دلار هزینه اضافه، آماده بارگیری از بنادر چین به سوی بازارهای واردکننده است. طبق برآوردها سایه سنگین چین، به‌عنوان کشوری که تنها صادرات 140 میلیون تنی آن از مجموع تولید دومین تولیدکننده جهان یعنی ژاپن بیشتر است برای سال‌های متمادی بر تجارت جهانی فولاد ادامه خواهد داشت؛ چراکه این کشور برنامه‌های اعلامی در مورد کاهش ظرفیت تولید را تنها مشروط به کاهش تقاضای داخلی، اجرا خواهد کرد و به عبارت دیگر قصد عقب‌نشینی از بازارهای صادراتی خود را ندارد. در این شرایط اتخاذ یک راهبرد درازمدت و نه فقط راه‌حل‌های کوتاه‌مدت، هم برای دولت‌های کشورهای دارای صنعت فولاد و هم برای خود بنگاه‌های تولیدکننده در برابر این وضعیت الزامی است.

یکی از مهم‌ترین کارکردهای تعرفه‌های حمایتی در این شرایط ایجاد فرصت برای صنایع فولاد است تا با ایجاد یک کف قیمتی، فرصتی برای بازسازی و تجدید ساختار و مقاوم‌سازی این بنگاه‌ها در برابر نوسانات جهانی ایجاد کند، اما این‌طور که به نظر می‌آید این سیاست به‌طور کامل به اهداف خود در کشور ما دست نیافته است. به‌طور مشخص در حال حاضر در حالی که قیمت ورق گرم در بازار داخل کشور در کانال 1800 تومان برای هر کیلو است قیمت محصولات طویل با فاصله‌ای بسیار زیاد در محدوده 1500 تا 1550 تومان در کیلو در نوسان است. فاصله 300 تومانی میان مقاطع عریض و طویل در یک بازار واحد در بازار فولاد ایران و جهان کم‌سابقه است. به‌طور تاریخی در بازار فولاد جهان و همین‌طور کشورمان همواره تفاوت قیمت محصولات عریض و طویل جزئی بوده و تنها در برخی مواقع به دلایل خاص تعادل عرضه و تقاضا به نحوی تغییر کرده است که در دوره‌هایی کوتاه قیمت این دو گروه کالا تفاوت معنی داری با یکدیگر پیدا کرده‌اند، اما افزایش این شکاف قیمتی در حال حاضر باعث شده که با وجود ابزارهای حمایتی، تولیدکنندگان مقاطع طویل از صنایع ذوب و ریخته‌گری گرفته تا نورد نتوانند از شرایط ایجاد شده برای بهبود وضعیت تراز خود استفاده بهینه را داشته باشند.

کارشناسان موارد مختلفی را به‌عنوان علل بروز این پدیده برشمرده‌اند. به‌طور مثال تعدد تولیدکنندگان شمش و نوردکاران میلگرد و سایر مقاطع طویل و عدم هماهنگی آنها در تنظیم بازار در مقابل وجود فولاد مبارکه به‌عنوان متولی اصلی بازار مقاطع عریض کشور یکی از عوامل این شکاف قیمتی ذکر شده است، اما نگاهی به سابقه و روند ایجاد این شکاف قیمت نشان می‌دهد که با وجود شرایط مذکور در گذشته شاهد چنین پدیده‌ای در بازار داخل نبوده‌ایم و افزایش این شکاف در سال‌های اخیر همگرایی مشخصی با گسترش چتر مالیاتی و سامانه ارزش افزوده داشته است.
مقاله مرتبط: قیمت انواع میلگرد

بر خلاف تصور نادرست برخی که رواج کدفروشی و استفاده از مولفه‌های نامعتبر را تنها به علت تلاش تولیدکنندگان برای فرار مالیاتی می‌دانند، واقعیت این است که در رشته فولادسازی استفاده از این روش‌ها به دلیل عدم موفقیت سازمان امور مالیاتی در استقرار یک رویه کارآ در نظام جمع‌آوری و خرید قراضه است.

عامه تولیدکنندگان فولاد با توجه به گردش بالای مالی و اطلاع از اشراف کامل سازمان مالیاتی بر عملیات بانکی به خوبی به نیاز به مستحکم کردن کیفیت اسناد و مدارک فعالیت اقتصادی خود آگاه می‌باشند، اما در این میان تعداد اندکی از بنگاه‌ها با توجه به خلأ موجود در نظام ارزش افزوده و این استدلال که هر روشی که در پیش گرفته شود دارای ریسک مالیاتی خواهد بود فعالیت در خارج از چرخه ارزش افزوده را در پیش گرفته و نسبت به تولید و فروش محصول از محل قراضه اقدام و در این راه بازار و سطح قیمت‌ها را نیز در شرایط رکود سرکوب می‌نمایند. برآورد فشار کاهنده بر قیمت مقاطع طویل از این ناحیه حداقل معادل 9 درصد ارزش افزوده تا ضریبی بالاسری برای پوشش سایر هزینه‌های عملکرد شفاف تا سقف 20 درصد قیمت محصول متغیر است. اما راه حل این مشکل در تعیین تکلیف اصولی گردش مالی و خرید و فروش قراضه است.

قراضه تولیدی در ایران همانند سایر نقاط دنیا از دو منشأ متفاوت به دست می‌آید. یک گروه کارخانجات مصرف‌کننده فولاد هستند که از آنجا که خرید خود را با استفاده از کد ثبت نام شده در سامانه ارزش افزوده خود انجام می‌دهند می‌توانند فروش ضایعات خود را نیز از همین کانال انجام داده و مشکل خاصی از این ناحیه متوجه خریدار و فروشنده نیست، اما قسمت بزرگی از قراضه داخلی نیز از منشأ کالاهای مستعمل متعلق به مصرف‌کننده نهایی به چرخه تولید باز می‌گردد که به دلیل اینکه این گروه از ابتدا مطابق قانون نیازی به ثبت نام و اخذ کد ارزش افزوده ندارد هنگام فروش کالای مستعمل خود به واسطه جمع‌آوری‌کننده قراضه امکان ارائه کد و فاکتور رسمی ندارد و همین امر باعث اختلال در ثبت گردش کار در زنجیره تولید فولاد می‌شود. از آنجا که افراد شاغل در زمینه جمع‌آوری ضایعات نیز تمایل چندانی به شفاف‌سازی فعالیت خود ندارند و با توجه به درآمد اندک خود از این فعالیت و ترس از پرداخت مالیات بیش از حد متعارف در عمل به‌عنوان یک «شبه اقتصادی» عمل کرده و ریسک در دفاتر مالیاتی را به شرکت‌های فولادی با تبعات ذکر شده در بالا منتقل می‌کنند. در این زمینه اقدام عاجل سازمان مالیاتی نه تنها از منظر جمع‌آوری مالیات بلکه از حیث کمک به بهبود وضعیت صنعت فولاد ضروری به نظر می‌آید.


عدالت مالیاتی گامی برای رقابت اصولی در صنعت میلگرد و فولاد

ضرورت شفاف سازی بازار قراضه آهن

سیدرضا شهرستانی
رئیس هیات‌مدیره شرکت کلاچ

ارزش افزوده مالیاتی است که فقط برای اجناس مصرفی که به‌عنوان مایحتاج اولیه افراد خوانده می شود اخذ نمی‌شود، موادی مانند غذاهای اولیه (گوشت، شیر، نان، حبوبات و...) ولی اجناسی که در آن عملی مازاد صورت گیرد و برای تهیه و آماده‌سازی مراحل ساخت و خطوط تولید را می‌گذرانند باید ارزش افزوده را پرداخت کنند. یکی از دلایل تصویب و قراردادن ارزش افزوده روی کالاها، ایجاد درآمد برای دولت است و این مالیات به افرادی تعلق می‌گیرد که درآمد و مخارج آنها فراتر از تهیه مایحتاج عادی و اولیه زندگی است و عمده مواد مورد نیاز خود را به‌صورت کاملا آماده تهیه و مصرف می‌کنند. به‌عنوان مثال، شخصی که برای نوشیدن آب به جای باز کردن شیر آب و نوشیدن آب لوله‌کشی، ترجیح می‌دهد یک بطری آب معدنی تهیه کند باید برای خرید خود مالیات آن را نیز پرداخت کند. حتی سرویس‌های خدماتی مانند هزینه مکالمات تلفنی، برق، گاز و... نیز مشمول پرداخت ارزش افزوده می شوند.

در کشور‌های توسعه یافته یکی از منابع عمده درآمد دولت همین ارزش افزوده (VAT) بوده که بیش از 20 درصد درآمد دولت را در بر می‌گیرد. نکته دیگر در تصویب قانون و اخذ ارزش افزوده تکمیل چرخه تولید است، ممکن است برای خواننده این سوال پیش آید که ارزش افزوده چه نقشی در تکمیل چرخه تولید دارد؟ هر محصولی که تولید می‌شود به مجموعه دیگری ارسال می‌شود (یا برای توزیع توسط فروشندگان خرده یا برای ارسال به کارخانه‌های تولیدی برای تبدیل به مواد دیگر و سپس فروش به مصرف کننده) که در این بین فروشنده هنگام تسویه ریالی اجناس معامله شده از خریدار ارزش افزوده مصوب را اخذ و پس از سررسید فصول مالیاتی این مبالغ را به حساب خزانه دولت واریز می‌کند. علاوه بر فروشندگان که در سررسید‌های مقرر مالیات را به حساب دولت واریز می‌کنند، خریداران و مصرف‌کنندگان نیز در همان سررسید‌های مالیاتی گزارش‌هایی مبنی بر پرداخت مالیات به تولیدکننده به اداره دارایی ارائه می‌دهند، به همین خاطر در صورتی که یکی از عوامل تهیه، تولید، توزیع و... سعی در نمایش غیرواقعی معاملات خود داشته باشد و به دنبال فرار از مالیات باشد با بررسی و تطبیق گزارش‌ها و مدارک ارائه شده توسط دیگر افراد و سازمان‌ها خلافشان آشکار خواهد شد. در بخش زنجیره‌ای فولاد 2 رکن اساسی به‌عنوان مواد اولیه وجود دارد: 1 – سنگ‌آهن 2- ضایعات آهن

در بخش سنگ آهن با توجه به اینکه وظیفه استخراج، جداسازی و تفکیک در معدن بر عهده شرکت‌های ثبت شده است مشکل چندانی بابت مسائل مالیاتی به نظر نمی‌رسد و آن شرکت‌ها طبق روال پرداخت ارزش افزوده را در برنامه خود دارند،ولی در بخش تامین قراضه آهن به علت اینکه عمده ضایعات از اطراف شهرها و شهرستان‌ها و از پروژه‌های عمرانی، نوسازی یا کالاهای فرسوده توسط افراد دوره گرد و خرده فروش جمع‌آوری می‌شود و این افراد، اشخاص حقیقی هستند و فعالیت‌شان ثبت قانونی و حقوقی ندارد، به خاطر فرار از پرداخت مالیات زیر بار رسمی کار کردن نرفته و کل مبالغ دریافتی بابت فروش ضایعات آهن را درآمد خود تلقی کرده و از آن پول هیچ عددی بابت ارزش افزوده به خزانه دولت باز نمی‌گردد. در زمینه ضایعات آهن، کارخانه‌های بزرگ و کوچک تولیدی نیز وجود دارند که به علت ثبت رسمی و قانونی بعد از فروش ضایعات مالیات را اخذ و عین آن مبلغ را به حساب دولت واریز می کند.

با توجه به اینکه بیشتر هزینه تولید فولاد صرف مواد اولیه (ضایعات آهن یا سنگ‌آهن) می‌شود و شرکت‌هایی وجود دارند که فقط از ضایعات آهن به‌عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند که این امر 65 درصد از کل هزینه تولید را در بر می‌گیرد و با توجه به نکات گفته شده اگر بخواهند ارزش افزوده خرید ضایعات آهن را خودشان متحمل شوند و مازاد بر پرداخت خرید ضایعات این عدد را پرداخت کنند با در نظر گرفتن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده در حال حاضر، چیزی حدود 6 درصد به قیمت تمام شده اضافه می‌شود و با توجه به سود 4 درصد تا حداکثر5 درصد قیمت تمام شده در صنعت فولاد، با پرداخت 6 درصد فوق، کارخانه‌های تولید فولاد نه تنها از فعالیت اقتصادی و صنعتی خود هیچ بهره و سودی نمی‌برند بلکه کاملا تولید را با زیان به پایان می‌رسانند که این موضوع فقط به ضرر شرکت‌هایی هست که صادقانه و سالم کار می‌کنند و شرکت‌هایی که با پنهان کاری، پایین نشان دادن میزان تولید و فروش، تهیه کد و... قصد فریب سازمان امور مالیاتی را دارند موفق به کسب سودهای هنگفت می‌شوند.

از این رو جهت ایجاد بستری مناسب و رقابت سالم بین کارخانه‌های فولادی و قطع ید افراد خلافکار و فراری از مالیات، پیشنهاد می‌شود سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات و روشن کردن نحوه عملکرد تولید و فروش واحدهای تولیدی با قدرت بیشتری وارد عمل شده و با همه آنها به شکل یکنواخت و عادلانه برخورد کند، که یکی از راه‌های پیشرفت به سوی این مهم این است که به خریداران قراضه آهن ابلاغ رسمی شود که اطلاعات کامل تمامی اشخاص و منابعی که اقدام به تامین ضایعات می‌کنند را در اختیار دولت بگذارند تا بتوان از طریق قانونی و توسط بازرسان خبره نظارت و بررسی فعالیت این اشخاص و بنگاه‌ها را زیر ذره بین برده و مالیات واقعی کارکرد آنها را محاسبه تا چرخه تولید ذکر شده بدون خلل و توقف و با قدرت به فعالیت خود ادامه دهد.

یکی دیگر از راهکارها مثالی است از کشورهای توسعه یافته، به این صورت که در کلان شهرها،مراکزی معتبر و ثبت شده قانونی برای بازیافت ضایعات مستعمل در نظر گرفته شده است. کلیه مواد فرسوده، ضایعات تولید شده در عملیات‌های عمرانی، ضایعات شرکت‌ها و... پس از جمع‌آوری از سطح شهرها و شهرک‌های صنعتی به این کارگاه‌ها منتقل شده و پس از فرآوری و جداسازی و بازیافت مواد (کاغذ، شیشه، فولاد، چدن، آلومینیوم، پلاستیک، مس و....) آنها را جهت تامین مواد اولیه کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی آماده بارگیری و پس از فروش و اخذ مالیات، مبلغ مالیات را به حساب دولت واریز می‌کنند. بنابراین اگر دولت از افرادی که مایل به این نوع همکاری باشند پشتیبانی کند و حمایت کامل خود را در کلیه زمینه‌ها اعم از اختصاص مکان مناسب، ارائه تسهیلات کافی و... از این اشخاص انجام دهد می‌توانیم شاهد شفاف‌سازی هرچه سریع‌تر پرداخت‌های مالیاتی بوده و علاوه بر جلوگیری از فرارهای مالیاتی کمک قابل توجهی به کارگاه‌هایی شود که با ارائه اطلاعات دقیق و واقعیت‌های تولید و فروش خود سعی در پیشبرد چرخه صنعت کشور دارند خواهد شد.


نقش مالیات در معاملات آهن‌قراضه شفاف نیست

ضرورت شفاف سازی بازار قراضه آهن

محمدرضا ممتاز
مدیر خرید مواد اولیه و انرژی فولاد مبارکه اصفهان

آهن‌قراضه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقلام استراتژیک صنعت فولاد، جایگاه مهمی در فرآیند تولید آهن وفولاد دارد. ماده اولیه‌ای که گرچه می‌توان مصرف آن را تا حد زیادی با اقلام دیگر نظیر آهن اسفنجی کاهش داد، لکن قابل حذف شدن از فرآیند تولید نیست. بنابراین تامین پایدار و رقابتی آن همواره یکی از دغدغه‌های صنعت فولاد است و فرآوری و مصرف بهینه این کالا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. سالیان متمادی فرآوری به‌صورت دستی و سنتی انجام شده است. امری که علاوه بر بالا بردن هزینه‌های فرآوری، هیچ‌گاه نتوانسته نیازهای کیفی و کمی مصرف‌کنندگان را پوشش دهد و در مواردی باعث به وجود آمدن مسائل حاشیه‌ای کیفی و حوادث انسانی شده است. خوشبختانه در مبحث فرآوری به مرور، روش‌های مدرن و پیشرفته در حال توسعه و جایگزینی روش‌های سنتی و قدیمی هستند که به‌عنوان نمونه می‌توان از دستگاه‌های تولید قراضه شردد «shredded» و شرپرس «shre press» نام برد.

این روش‌ها، اخیرا در صنعت قراضه کشور به‌کار گرفته شده‌اند که گام مهمی به حساب می‌آید. تردیدی که در ابتدا نسبت به این نوع قراضه وجود داشت به مرور مرتفع و اعتماد مصرف‌کنندگان به‌دست آمده است. متناسب با سرانه نسبتا پایین مصرف فولاد در کشور ایران در مقایسه با کشورهای صنعتی (237کیلوگرم به ازای هرنفر در مقایسه با کره جنوبی با 1114کیلوگرم)، سرانه تولید قراضه نیز پایین است؛ به‌خصوص که فشارهای اقتصادی نیز این مساله را تشدید می‌کند. بنابراین تامین قراضه کافی خود به خود مساله بزرگی است.

شبکه جمع آوری قراضه‌های خانگی پاسخگوی بخش کوچکی از نیاز است و قراضه‌های صنعتی و ساختمانی نیز رونق چندانی ندارد. به‌عنوان مثال بحث تولید قراضه ماشین‌های فرسوده و استحصال، پاکسازی و فرآوری آن یا نوسازی بافت‌های فرسوده کشور رابطه مستقیمی با قدرت خرید و توان مردم دارد. مساله دیگر، شفاف نبودن معاملات قراضه از لحاظ ثبت مالیات ارزش افزوده است که منجر به تولد شرکت‌های صوری می‌شود که پس از مدتی منحل شده و اختلالاتی را در نظام مالیاتی کشور پدید می‌آورند. از طرفی نامشخص بودن و استاندارد نبودن نظام درجه‌بندی کیفیت قراضه به عدم شفافیت معاملات دامن می‌زند. هنوز کشور از یک سیستم واحد و استاندارد برای تعیین کیفیت ودرجه قراضه محروم است.

بنابراین قیمت‌گذاری نیز به‌صورت سلیقه‌ای و براساس نیاز مصرف و فشار بازار قراضه تعیین می‌شود؛ امری که منافع هیچ یک از طرفین مصرف‌کننده و عرضه‌کننده قراضه را به‌صورت پایدار تضمین نمی‌کند. بنابراین این مساله سبب افزایش حضور واسطه‌ها شده که سودنهایی نصیب آنان می‌شود. متاسفانه نبود سیستم نظام مند قیمت‌گذاری باعث شده در هنگام افزایش قیمت‌های فولاد، قیمت قراضه به سرعت بالا رود و حتی گاهی به قیمت‌های نزدیک به شمش فولاد برسد و در هنگام پایین آمدن قیمت‌های فولاد،کشش کاهش قیمت‌ها بسیار پایین بوده و به سختی تناسب کاهش قیمت‌ها رعایت می‌شود؛ امری که باعث فشار بیش از حد به کارخانه‌های تولید فولاد می‌شود. به نظر می‌رسد راه حلی که می‌توان در این رابطه ارائه کرد استانداردسازی کیفیت‌ها و درجات قراضه و سیستم قیمت‌گذاری مشابه دیگر اقلام زنجیره تولید نظیر کنسانتره سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی می‌تواند راهگشا باشد. به‌عنوان مثال درصدی از متوسط فروش شمش فولادی و قیمت شمش آهن در بازار می‌تواند پایه‌ای برای قیمت‌ها باشد.

حداقل به‌عنوان یک راه حل دیگر می‌توان از ظرفیت‌های بورس کالا در این رابطه استفاده کرد تا از سیستم عرضه و تقاضای بازار برای فرآیند قیمت‌گذاری استفاده شود. اما آنچه واضح است تولید داخلی قراضه محدود است و اگر به تجربه دیگر کشورها در زمینه تامین قراضه از منابع خارجی توجه کنیم، لزوم به‌کارگیری این تجربیات بیش از پیش قابل احساس است. در حال حاضر هیچ مرکز صنعتی در ایران برای تهیه قراضه از کشتی‌ها و ادوات دریایی مانند آنچه در پاکستان وجود دارد، فعال نیست یا زیرساخت‌های مناسب نظیر اسکله‌های تخصصی برای تخلیه و واردات قراضه پیش‌بینی نشده است. البته با توجه به مزیت انرژی گاز که در ایران به وفور وجود دارد و البته حجم قابل قبول معادن سنگ آهن و با توجه به اینکه می‌توان آهن اسفنجی را جایگزین آهن‌قراضه کرد، شرکت‌ها به سمت توسعه مدول‌های آهن اسفنجی گام برداشته‌اند.

درصورت حفظ این مزیت‌های رقابتی (کنسانتره سنگ آهن و گاز) هزینه تمام‌شده آهن اسفنجی کمتر از آهن‌قراضه خواهد بود. به هر حال اگر کشورمان بخواهد همان‌گونه که مسیر توسعه و صنعتی شدن را تعریف کرده است و در زمینه‌های مختلف از جمله تولید 55میلیون تن فولاد در افق 1404 موفق و سربلند باشد باید تمام ملزومات و زیرساخت‌های مرتبط را نیز تعریف و اجرا کند. تامین قراضه به اندازه و کیفی با قیمت رقابتی به‌عنوان یک ماده اولیه مهم این صنعت نیز از این قاعده مستثنی نیست.


تقویت و توسعه واحدهای فرآوری قراضه، ضروری است

ضرورت شفاف سازی بازار قراضه آهن

رسول خلیفه سلطان
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد

مالیات بر ارزش افزوده که در واقع نوعی از مالیات بر مصرف است در همه جای دنیا دریافت می‌شود و در حال حاضر پیشرفته‌ترین شیوه دریافت مالیات محسوب می‌شود. از این رو قطعا باید اجرای آن ادامه پیدا کند اما واقعیت این است که زنجیره اجرای این قانون باید کامل باشد. در کشور ما متاسفانه برخی حلقه‌های زنجیره در حوزه فولاد درست عمل نمی‌کنند. به‌عنوان مثال فروشندگان قراضه آهن صرفا دلالی می‌کنند و هیچ هزینه‌ای به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده نمی‌پردازند ولی تولیدکنندگان شناسنامه‌دار باید این هزینه را بدون اینکه اعتباری برای آن دریافت کرده باشند، پرداخت کنند. بر این اساس، عدم شفافیت در زنجیره تامین مواد اولیه تولید فولاد خصوصا در فروش آهن قراضه، هزینه‌های سنگینی را بابت مالیات بر ارزش افزوده به تولیدکنندگان خصوصی فولاد تحمیل می‌کند.

تولیدکنندگان شمش فولاد که در واقع کار ریخته‌گری انجام می‌دهند از ضایعات آهن استفاده می‌کنند و از آنجا که خرید و فروش ضایعات آهنی از فرآیند شفافی برخوردار نیست و معمولا به صورت رسمی انجام نمی‌شود، موضوع مالیات بر ارزش افزوده در آن چندان تاثیرگذار نیست. باوجود آنکه مساله ساماندهی وضعیت قراضه آهن در کشور چند سالی است که به‌طور متناوب در بین جامعه فولاد کشور مطرح می‌شود اما تاکنون به جز تلاش‌های پراکنده، اقدام هدفمند و موثری در این زمینه صورت نگرفته است. درخصوص وضعیت فعلی بازار توجه به دو نکته بسیار حائز اهمیت است؛ یکی مساله مالیات بر ارزش افزوده این ماده اولیه و دیگری مساله محیط زیست.

در مورد بحث مالیات بر ارزش افزوده و گردن ننهادن برخی از فروشندگان قراضه به این الزام قانونی باید گفت که این مساله سبب ایجاد آشفتگی در کل زنجیره فولاد می‌شود، چرا که واحدهای ذوب فولادی که برای بقا و حفظ تولید و جلوگیری از تعطیلی کارخانه خود مجبور به خریدن قراضه بدون فاکتور ایمنی از فروشندگان محلی قراضه و عدم دریافت مالیات بر ارزش افزوده آن می‌شوند ناگزیرند شمش تولیدی خود را نیز بدون فاکتور رسمی و بدون مالیات بر ارزش افزوده به واحدهای نوردی بفروشند، این زنجیره معیوب تا مصرف‌کننده نهایی ادامه می‌یابد؛ به طوری که واحدهای نورد نیز ناچارند محصول تولیدی خود را بدون فاکتور رسمی به خریدار بفروشند. این روند همین‌طور ادامه پیدا می‌کند. در این زنجیره معیوب، واحدهای تولیدی هم که به ناچار به‌دلیل کمبود نقدینگی و الزام به تامین مواد اولیه در این چرخه گرفتار شده‌اند، مشمول جرایم سنگین مالیاتی و ضرر و زیان‌‌هایی از این بابت می‌شوند.

حال این سوال پیش می‌آید که راهکار حل این مساله چیست؟ قبل از پاسخ به این سوال بهتر است نکته دیگری در باب قراضه آهن عنوان کنیم و آن مساله محیط زیست است. اغلب قراضه‌هایی که فرآوری نشده‌اند، به صورت غیررسمی خرید و فروش می‌شوند و همین قراضه‌ها هستند که استفاده از آنها در کارخانه‌های ذوب فولاد، در پاره‌ای از موارد سبب بروز مشکلات زیست محیطی در آن واحد تولیدی می‌شود. علاوه‌بر این به‌دلیل ناخالصی‌های موجود در این قراضه‌ها، میزان مصرف انرژی و پرت در فرآیند تولید در واحدهای ذوب فولاد افزایش خواهد یافت. قراضه‌های فرآوری‌نشده موجب افزایش ریسک آلایندگی واحدهای تولیدی می‌شوند.

به نظر می‌رسد راهکار بهره‌برداری مناسب از قراضه در واحدهای ذوب فولاد به توسعه واحدهای فرآوری قراضه گره خورده است؛ چرا که از یکسو مسائل زیست محیطی در این واحدها تحت نظارت قرار دارد و دغدغه‌های سازمان محیط‌زیست در این خصوص مرتفع می‌شود و از سوی دیگر به‌دلیل ساختار رسمی واحدهای فرآوری قراضه، خرید و فروش غیررسمی قراضه بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به حداقل می‌رسد. این موضوع باعث رهایی بسیاری از واحدهای ذوب و نورد از مشکلات و جرایم مالیاتی و همچنین رفع آشفتگی و ایجاد ثبات در بازار شمش و محصولات طویل فولادی خواهد شد، چراکه به‌دلیل ثبات در قیمت خرید قراضه و حذف فروش‌های بدون فاکتور، امکان مانور قیمتی برای تولیدکنندگانی که در چرخه معیوب عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده قرار داشته‌اند، وجود نخواهد داشت. بنابراین پیشنهاد می‌شود وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان محیط زیست به دنبال تقویت و توسعه واحدهای فرآوری قراضه باشند چرا که حمایت از این واحدها و ایجاد مکانیزمی برای توسعه فعالیت آنها نتایج زیر را به دنبال خواهد داشت:

• ایجاد اشتغال به‌دلیل افزایش تعداد واحدهای فرآوری قراضه از 3 تا 4 واحد کنونی به حداقل 20 واحد در سراسر کشور

• کاهش مصرف انرژی در واحدهای ذوب فولاد به‌دلیل بهره‌مندی این واحدها از قراضه فرآوری شده

• رفع معضلات زیست محیطی ناشی از استفاده از قراضه فرآوری نشده

• حل مشکلات واحدهای تولیدی فولادی از بابت گرفتار شدن در چرخه معیوب غیررسمی قراضه و فروش غیررسمی محصول تولیدی.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران این آمادگی را دارد که با برگزاری نشست‌های کارشناسی و مدیریتی ضمن تبیین موضوع برای سازمان‌های ذی‌ربط، در این مسیر یاریگر وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان محیط‌زیست باشد.

منابع:

سامانه خرید و فروش آهن

سایت اقتصاد نیوز

ویکی پدیا

گوگل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۱۶
اسما دانشجو

در صنعت ذوب، با دو نوع کوره مواجه هستیم: اول کوره های قوس الکتریکی که ۷۰ تا ۷۵ درصد تولید فولاد کشور از طریق این روش انجام می شود و دیگری هم کوره های القایی.

در کوره های القایی با استفاده از قراضه، حدودا ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلووات ساعت انرژی الکتریکی مصرف می شود و اگر ۵۰ درصد آهن اسفنجی در کوره تزریق شود، نه تنها مصرف انرژی ۲۰۰ کیلووات ساعت بر تن افزایش می یابد بلکه زمان ذوب گیری نیز زیاد می شود. حال فرض کنید میزان آهن اسفنجی را تا ۸۰ درصد افزایش دهیم که در این صورت ممکن است مصرف انرژی ۱۱۰۰ کیلووات ساعت بر تن انرژی افزایش یابد!

کوره قوس در شرایط استفاده از قراضه، ۴۰۰ تا ۴۳۵ کیلووات ساعت بر تن انرژی مصرف می کند اما اگر آهن اسفنجی مبنای ذوب و تزریق در کوره باشد، این عدد به ۶۰۰ تا ۶۳۵ کیلووات ساعت بر تن می رسد.

لذا می توان درک کرد که در هر دو نوع کوره استفاده از آهن اسفنجی درمقایسه با قراضه، مصرف انرژی بیشتری خواهد داشت. پس معقول و منطقی است که قراضه پایه ذوب در کوره های فولادی باشد.

همان گونه که گفته شد، عمده تولید فولاد کشور از کوره های قوس الکتریکی است که به جهت ارزان بودن قیمت انرژی در کشور، آهن اسفنجی ماده اولیه کوره ها محسوب می شود و انگیزه استفاده از آهن قراضه در بین تولیدکنندگان کاهش یافته است.

البته موضوع دیگری که علاوه بر ارزان بودن انرژی در کشور، سبب تمایل تولیدکنندگان به سمت آهن اسفنجی شده است، نبود قراضه کافی است. صنعت فولاد در شرایط فعلی حدود ۳ میلیون تن قراضه نیاز دارد اما ۵/۱ میلیون تن موجودی قراضه سالیانه کشور است. لذا نیاز به واردات دیده می شود اما آیا واردات در این شرایط منطقی است؟ فقدان زیرساخت های لازم جهت واردات قراضه نظیر اسکله های تخصصصی ووجود هزینه های جانبی انبارداری و تخلیه و …موجب شده فعالان بازار فولاد و تولیدکنندگان راغب به واردات و مصرف قراضه نباشند و گرایش به سمت مصرف آهن اسفنجی باشد.

لذا رهایی از این معضل، همت مسئولان کشور در تامین زیرساخت ها و کاهش هزینه های واردات قراضه را می طلبد که در این صورت ورود به بازارهای جهانی راحت تر بوده و با توجه به صرفه اقتصادی ایجاد شده، نه تنها واردات انجام می شود بلکه شاهد صرفه جویی قابل توجهی در کشور هم در بحث انرژی و هم مواد مصرفی خواهیم بود.

با این حال یک اقدام دیگر لازم و ضروری به نظر می رسد و آن اینکه راهکاری برای فرآوری قراضه ارائه و حمایت از واحدهای صنعتی این حوزه صورت گیرد و بر روی بازار مصرف قراضه کارکارشناسی انجام شود. همچنین باید تفاوتی در قیمت گذاری قیمت آهن قراضه و خرید قراضه سنتی و فرآوری شده صنعتی قائل شد چراکه علی رغم پرت کمتر قراضه خام مصرفی در حالت صنعتی نسبت به روش سنتی، مصرف نسوز و فروآلیاژ پایین آمده، زمان ذوب ۳۵ درصد افت پیدا می کند و میزان تولید افزایش می یابد.

آشنایی با انواع قراضه آهن : آهن قراضه یا scrap ، به تولیدات معیوب ، مصالح کهنه و ضایعات چدنی وفولادی غیرقابل مصرف اطلاق می شود. قراضه ها اصلی‌ترین منبع فلزی جهت شارژ در کوره قوس الکتریکی هستند. معمولا نیاز است بر روی اکثر قراضه‌هایی که در کوره های الکتریکی بکار برده می شوند عملیات آماده سازی انجام شود. به قراضه آهنضایعات آهن نیز گفته می شود.

قراضه های مورد استفاده در کوره های قوس از دو منبع اصلی زیر تهیه میگردند:

قراضه های برگشتی خط : return scrap

قراضه خریداری شده : purchase scrap

قراضه برگشتی

قراضه های برگشتی از ضایعات خط تولید بدست می آیند. قراضه ای که از عملیات فولادسازی و نورد بدست می آید، بهترین و تمیزترین قراضه است. این قراضه دارای ترکیبی یکدست و مشخص بوده و حداقل مقدار کثیفی و مواد غیرفلزی را داراست.

این قراضه ها را معمولا با کمی آماده سازی که صرفا برشکاری میباشد می توان در کوره قوس مصرف کرد. لیکن این موضوع درباره تمام قراضه های برگشتی صادق نیست. یک نوع دیگر قراضه های برگشتی قراضه هائی است که دارای آلودگی های زیاد تر از حد معمولی است که باید آنها را پاکسازی کرد . مانند: ته تاندیش ها و خرسک ها.

ته تاندیش ها: ذوب مانده در تاندیش که پس از پایان فرایند ریخته گری مداوم و یا تعویض تاندش بجا می‌ماند. درون ذوب منجمد شده تاندیش استوپر های نسوز ، بلوک ها ، تربو استوپ ها ، دم ها و بعبارتی آجرهای نسوز بجای مانده است که در صورت عدم جداسازی و شارژ درون کوره قوس ، هم امکان شکستن الکترود را فراهم میکنند و هم احتمال ورود به مجرای تخلیه مذاب در هنگام تخلیه را دارند.


 ته تاندیش آماده سازی نشده

نمونه ای از برش ته تاندیش

خرسک ها : نوع دیگر قراضه های برگشتی که نیاز به آماده سازی دارند ذوب های ریخته شده در چاله های اضطراری یا ظروف سرباره و راهگاه ها می باشند که بواسطه وجود سرباره زیاد در آنها امکان برشکاری آن ها به سادگی مقدور نمی‌باشد .معمولا به این قراضه ها خرسک می‌گویند.

قراضه های خریداری شده را میتوان در چند دسته طبقه بندی نمود . مثلا یک نمونه دسته بندی زیر را می توان در نظر گرفت که بر اساس منابع تولید آنها می باشد:

قراضه‌های بازیافت شده از کالاهای تجاری شامل خودروها و لوازم خانگی

قراضه‌های بازیافت شده از تجهیزات صنعتی، ساختمان ها و پل ها.

قراضه بازیافت شده از کالاهای تجاری، بیشتر در دسترس است. این نوع قراضه معمولاً با سایر مواد مخلوط است و عمل جداسازی عموماً مشکل است. بر روی این نوع قراضه باید عملیات جداسازی در چند مرحله صورت گیرد تا نهایتاً برای استفاده در کوره قوس الکتریکی آماده گردد. هر چند که این نوع قراضه ارزانتر از قراضه های بدست آمده از عملیات فولادسازی است اما قیمت واقعی آن تحت تأثیر میزان عملیات لازم برای جداسازی آن می‌باشد. قراضه بازیافت شده از تجهیزات صنعتی، ساختمان ها و سازه ها دارای کیفیت یکدست و مناسبی است اما‌ شدیداً نیازمند عملیات آماده‌سازی می‌باشند.

قراضه سنگین آماده نشده

عموماً این نوع قراضه‌ها از نظر حجم بسیار بزرگ هستند و برای آماده‌سازی جهت استفاده در کوره قوس الکتریکی باید بریده شده و به قطعات کوچکتری تبدیل گردند؛ این کار با دستگاه‌های برش مکانیکی و یا با مشعل برش صورت می‌گیرد.

معمولترین نوع طبقه بندی قراضه ها

• تقسیم بندی فیزیکی قراضه

• تقسیم بندی کیفی قراضه

1- تقسیم بندی فیزیکی قراضه :

طبقه بندی بر اساس دانسیته

• قراضه سبک 1 و 2

• قراضه متوسط 1 و 2

• قراضه سنگین 1 و 2

• قراضه ویژه

علاوه بر تقسیم بندی قراضه بر اساس دانسیته تقسیم بندی گسترده تری در شناخت قراضه ها موجود می باشد که در زیر به آن اشاره می کنیم:

- چدن

- قراضه های پرسی

- قراضه های شردر

- تراشه های فولادی و چدنی

- قراضه های قیچی و سنبه کاری ورق ها

- قراضه های آلیاژی

ابعاد قراضه

یکی از ویژگی های فیزیکی مهم قراضه، ابعاد آن است. زیرا اندازه قطعات قراضه برای مصرف در کوره ها باید مناسب باشد در صورت عدم کنترل ابعاد قراضه، ممکن است مشکلاتی در روند ذوب پیش آید.

مواد غیرفلزی همراه با قراضه

مواد غیرفلزی موجود در قراضه در روند تغذیه به کوره وارد شده مانند لاستیک های فرسوده ، آجرهای نسوز ، مواد حاوی آب ، روغن موجود در قطعات ماشین آلات فرسوده که حالت مایع دارند که باعث ایجاد انفجار در کوره می شوند.

مواد جامد و عایق همراه قراضه می تواند باعث شکستن الکترودها در کوره قوس الکتریکی شود زیرا در روند ذوب سرعت پائین آمدن الکترودها ، تابع هدایت الکتریکی مواد بین الکترود و شارژکوره است که در صورت برخورد الکترود با مواد عایق باعث شکست الکترود می شود. اثر مواد غیرفلزی همراه قراضه علاوه برکاهش بازده ذوب عوارض دیگری نیز بوجود می آید که به شرح زیر می باشد :

• درصد تلفات آهن افزایش می یابد.

• درصد مصرف آهک زیاد می شود.

• مصرف انرژی الکتریکی به ازای هرتن فولاد مذاب افزایش می یابد.

ترکیب شیمیایی آهن قراضه

خواص شیمیایی قراضه ها با نوع تولید و گرید فولاد تولیدی ارتباط مستقیم دارد که شامل یکسری عناصر مفید و مضر می باشد. آهن قراضه ممکن است دارای فلزاتی مانند مس ، قلع ، روی وغیر فلزاتی مانند فسفر و گوگرد باشد. این عناصر باعث پائین آمدن کیفیت فولاد می شوند. لذا بازرسی و تفکیک انواع آهن قراضه به ویژه آنهایی که دارای عناصر فوق الذکر هستند لازم است . لذا درصد مصرف انواع آهن قراضه، در شارژ کوره ها برحسب نوع فولاد تولیدی فرق می کند. به این دلیل ترکیب شیمیایی قراضه برای تولید انواع فولادهای ساختمانی و فولادهای آلیاژی و مخصوص مهم است.

معروف ترین تقسیم بندی کیفی قراضه که در فولاد سازی ها مد نظر است و غالبا بر اساس وجود برخی عناصر مضر در فولاد طبقه بندی می شود ، در رابطه با قراضه های خریداری شده کاربرد دارد و آن درجه کیفی قراضه یا تقسیم بندی کیفی قراضه است.

منبع معتبر سامانه آهن 20 فعال در زمینه خرید و فروش آهن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۰۶
اسما دانشجو

نبشی مقطعی است که در سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. نبشی از مهم ترین پروفیل های ساختمانی می باشد که به صورت مرکب و منفرد در ساختمان ها به کار می‌رود. نبشی به ابعاد ۵۰ تا ۱۵۰ میلیمتر جهت اتصالات پل ها به ستون ها و یا تیرآهن ها به بیم های باربر و اتصالات ستون ها به صفحات در فندانسیون همچنین برای ساختن ستون و خرپا به کار می رود.

نبشی از جمله پروفیل های ساختمانی است که به صورت مرکب و منفرد در صنعت ساختمان به کار میرود. نبشی ها ابعاد مختلفی دارند که از آن ها برای اتصالات پل ها به ستون و یا تیرآهن ها و یا سایر اتصالات در فونداسیون استفاده می شود؛ همچنین از نبشی برای ساخت ستون و خرپا نیز استفاده میشود. نبشی ها به دو صورت پرسی و فابریک تولید می شوند. نبشی پرسی بصورت یک ورق با طول ۶ متر بوده که از وسط عرض خم شده و به شکل نبشی در می آید. نبشی فابریک از همان ابتدای روند تولید به شکل نبشی از خط تولید خارج می شود.

نبشی ها به ۲صورت تولید می شوند:

نبشی پرسی،نوعی نبشی است که ابتدا بصورت یک تکه ورق با طول ۶ متر بوده که از وسط عرض ورق،خم شده و به شکل نبشی در می آید

نبشی فابریک،از همان اول پروسه تولید،به شکل نبشی،از خط تولید خارج می شود.

نبشی ها با ۲مشخصه شناخته می شوند:

۱-اندازه بال ها

۲-ضخامت

بعنوان مثال نبشی ۴۰*۴۰*۴ یعنی اندازه بال ها ۴۰*۴۰ است و ضخامت هر بال ۴ می باشد.نبشی ها از نمره ۳ شروع و تا نمره ۲۰ ختم می شوند.

نبشی ها به دو صورت تولید می شوند :

نبشی پرسی ، نوعی نبشی است که ابتدا به صورت یک تکه ورق با طول ۶ متر بوده که از وسط عرض ورق ، خم شده و به شکل نبشی درمی آید .

قیمت نبشی ها بر عوامل مختلفی بستگی دارد. در آهن ۲۰ قیمت روزانه نبشی ذکر شده است. برای استفاده کافی است به منبع قیمت نبشی وارد شوید.

نبشی فابریک ، از همان اول پروسه تولید ، به شکل نبشی ، از خط تولید خارج می شود . نبشی جهت اتصالات پل ها به ستون ها و یا تیرآهن ها به بیم های باربر و اتصالات ستون ها به صفحات در فوندانسیون ، هم چنین برای ساختن ستون و خرپا به کار می رود . همچنین در برخی سازه ها مانند سازه های مربوط به آسانسورها نبشی های خرد شده مورد استفاده قرار می گیرند که اصطلاحا نبشی لقمه گفته می شود.

نبشی ها با دو مشخصه شناخته می شوند :

۱-اندازه بال ها

۲-ضخامت

نبشی اروپایی و ایرانی در بازرگانی فولاد صنعت قوام از سایز 2 سانت الی 20 سانتیمتر در وزنهای سبک و سنگین به طول 6 متری در انبارهای تهران موجود میباشد و آمادگی عقد قراداد جهت صادرات و مصرف شرکتهای مصرفی را دارا می باشد نبشی مقطعی است که در سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. نبشی از مهم ترین پروفیل های ساختمانی می باشد که به صورت مرکب و منفرد در ساختمان ها به کار میرود . نبشی جهت اتصالات پل ها به ستون ها و یا تیرآهن ها به بیم های باربر و اتصالات ستون ها به صفحات در فوندانسیون ، هم چنین برای ساختن ستون و خرپا به کار می رود . همچنین در برخی سازه ها مانند سازه های مربوط به آسانسورها نبشی های خرد شده مورد استفاده قرار می گیرند که اصطلاحا نبشی لقمه گفته می شود. در ساختمان فلزی نبشی جزو قطعات اتصال است. بوسیله نبشی ستون به صفحه و پل به ستون متصل می‌شود. در محل اتصال پل به ستون چنا نچه بار پل زیاد باشد و نبشی قادر به تحمل آن نباشد، میتوان قطعات کوچکی از ورق آهن را به شکل مثلث برید و آن را بین دو بال نبشی جوش داد تا مانع خم شدن لبه‌های نبشی شود که به آن لچکی گویند. دو بال لچکی مساوی با اندازهٔ داخلی بال نبشی می‌باشد و ضخامت آن در حدود ۱۰الی 12 mm می‌باشد. از لچکی باری نبشی‌های بالا سری استفاده می‌شود و آن در مواقعی است که بخواهیم تکیه گاهی با صلبیت بیشتر ایجاد کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۶ ، ۱۱:۵۱
اسما دانشجو

یکی از راه کارهای مرزبندی و ایجاد مانع حصارکشی می باشد.بستن حصار از دیرباز با سنگ و چوب مرسوم بوده و در زمان های نه چندان دور از پرچین های طبیعی که از درختان تیغ دار و گیاهان ایجاد می کردند عملیات حصار کشی صورت می گرفت.قالبا این حصارکشی های امنیت کامل و دوام و عمر مناسب یک حصار با کیفیت را نداشت و پس از چندی کارایی خود را از دست می داد .امروزه روش هایی متفاوتی متداول گشته است که نه تنها موجب گشته عمر حصار بیشتر گردد بلکه کارایی - هزینه ساخت و کیفیت را بسیار مطلوب تر نموده است.
مشخصات فنس

فنس نوعی توری فلزی می باشد که از مفتول گالوانیزه ی گرم ساخته می شود و دارای کاربردهای فراوانی می باشد.که برای حفاظت از یک منطقه یا ملک خصوص یا دولتی ومراکز امنیتی استفاده می شود.یک توری حصاری با کیفیت یک محافظ دارای مقاومتی طولانی، نصب آسان و امنیتی بالا می باشد. توری های حصاری گالوانیزه با مفتول های ویژه ای که یک لایه فلز روی سطح آنها را پوشانده بافته شده است . فلز روی موجب می گردد تا این توری ها در برابر رطوبت و عوامل محیطی تا حتی نیم قرن دوام خود را حفظ نماید.

در موارد خاص می توان با توجه به اینکه جنس آن از مفتول فولادی بوده می توان به آن برق وصل کرد که امنیت را به مراتب ارتقا می بخشد.

فنس ها به چند دسته طبقه بندی می شوند که عبارتند از توری حصاری ، گابیون ، توری پرسی ، پانلی ، فنستوری مرغی و ….

معمولا ضخامت آنها را می تواند از مفتول فولادی گالوانیزه با ضخامت ۵/۲ الی ۴ میلیمتر باشد.ابعاد چشمه ی فنسفولادی یا فنس گالوانیزه ۴ ، ۵، ۶ و ۷ سانتیمتر و غیره می تواند باشد.طول رول ها معمولا ۱۰، ۱۵، ۲۰متر می باشد.که البته در صورت تقاضای مشتریان می تواند متفاوت باشد. جنس فنس ها معمولا گالوانیزه گرم می باشد.که در مواردی خاص می توان از فنس گالوانیزه ی گرم روکش دار با روکش PVC و یا پلی اتیلن باشد. عرض آن بصورت معمول ۱۰۰ سانتیمتر، ۱۲۰ سانتیمتر ، ۱۵۰ سانتیمتر، ۲۰۰ سانتیمتر، ۲۵۰ سانتیمتر، ۳۰۰ سانتیمتر، می باشد. توری های پلی اتیلن حصاری که بیشتر برای حصارکشی های موقت استفاده می گردد دارای مواد uv ضد اشعه و ماورا بنفش خورشید می باشد. این مواد دوام توری های پلی اتیلن حصاری را در طبیعت تا ۵ سال تضمین می نماید.مقاوم ترین توری های حصاری که برای موارد خاص مورد استفاده قرار میگیرد از جنس فولاد ضدزنگ یا استنلس استیل می باشد. که البته با توجه به هزینه ی بالا برای مواردی چون باغ های شخصی به صرفه نخواهد بود.

یکی از ارزانترین حصارهای پرکاربرد استفاده از توری ها می باشد.توری های گالوانیزه زنجیری - فولادی و پلی اتیلن و ... در اشکال مختلف برای حصاربندی استفاده می شود.این توری ها از مفتول هایی از جنس گالوانیزه گرم  یا فولاد ضد زنگ با روزنه های متفاوت بافته شده اند. هنگامی که از توری های گالوانیزه بافتنی و یا دیگر توری هایی که توانایی ایجاد مانع را دارند به عنوان فنس استفاده می شود به آن در اصطلاح توری حصاری می گویند.ارائه خدمات فنی مهندسی و عاملیت فروش انواع فنس در سایز های مختلف، به صورت عمده و جزئی، آمادگی خود را برای ارائه هرگونه خدمات مشاوره فنی قبل از خرید و فروش به متقاضیان و مشتریان عزیز اعلام می دارد.

یک توری حصاری با کیفیت یک محافظ دارای مقاومتی طولانی – نصب آسان و امنیتی بالا می باشد .به طور مثال توری های حصاری گالوانیزه با مفتول های ویژه ای که یک لایه فلز روی سطح آنها را پوشانده بافته شده است.فلز روی موجب می گردد تا این توری ها در برابر رطوبت و عوامل محیطی تا 50 سال دوام خود را حفظ نماید.

توری های پلی اتیلن حصاری که بیشتر برای حصارکشی های موقت استفاده می گردد دارای مواد uv ضد اشعه و ماورا بنفش خورشید می باشد.این مواد دوام توری های پلی اتیلن حصاری را در طبیعت تا 5 سال تضمین می نماید.

مقاوم ترین توری های حصاری که برای موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد از جنس فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل می باشد .که بالطبع با توجه به هزینه بالای آن برای حصارکشی هایی مانند باغ یا ورزشگاه ها مقرون به صرفه نمی باشد.

توری حصاری از هر جنسی که باشد بسته به نیاز انتخاب می شود تا هم از نظر اقتصادی به صرفه باشد و هم امنیت محدوده مورد نظر تضمین گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۶ ، ۱۱:۱۳
اسما دانشجو

فاضل همامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تخصصی فولاد و معدن در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در گفت‌وگو با تسنیم، درباره سهم بخش تعاون گفت: سهم بخش تعاون باید از حدود 7 درصد به 25 درصد برسد و با توجه به اطلاعات موجود، اجرای طرح تحول تا حد زیادی پیش رفته است.

وی به اهداف 7گانه بخش تعاون اشاره کرد و ایجاد تعاملات شبکه‌های تعاونی‌ها را از اهداف طرح تحول بخش تعاون دانست و گفت: تعاونی‌ها در کشور حدود 300 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند که ایجاد ارتباط مستقیم بین آنان برای رفع نیاز منجر به توسعه این بخش و در نتیجه اشتغال‌زایی بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تخصصی فولاد و معدن در ادامه درباره بازار مسکن و افزایش قیمت فولاد گفت: طی 10روز گذشته قیمت فولاد از 1650 به 2 هزار و 800 تومان رسیده است اما با توجه به اینکه ساخت‌وساز راکد است افزایش قیمت مسکن امکان‌پذیر نیست. البته برگزاری نمایشگاهی مانند صنعت و ساختمان توانسته ارتباطی بسیار قوی بین بخش‌های مختلف ساختمانی ایجاد کند.

همامی با بیان اینکه "تنها در صورتی قیمت مسکن افزایش می‌یابد که شاهد جهش قیمتی باشیم" گفت: 42 درصد شاغلین بخش تعاون را تعاونی‌های تولیدی تحت پوشش دارند به‌طوری که تعاونی‌های کشاورزی و صنعتی بیشترین تعداد تعاونی‌ها را در این بخش به خود اختصاص داده‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۶ ، ۱۱:۰۲
اسما دانشجو

رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات افزود: قیمت جهانی شمش از حدود 350 دلار به 500 دلار افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه از نظر آهن و اسلب تقریبا خودکفا هستیم، اظهار داشت: افزایش قیمت داخلی آهن و اسلب متاثر از قیمت‌های جهانی است زیرا تولید‌کنندگان به دلیل سود بیشتر ترجیح می‌دهند به جای فروش داخلی این کالاها را صادر کنند.

آزاد با بیان اینکه افزایش قیمت شمش آهن بر روی قیمت مسکن و ساخت و ساز، به علت رکود حاکم در این بخش اثرگذار نیست اظهار داشت: اما این افزایش قیمت در تولیدات صنایع بزرگ مؤثر است.

وی با بیان اینکه اینکه واردات ما در بخش ورق، آهن و فلزات بسیار محدود است، گفت: واردات بر حسب نیاز انجام می‌شود اما صادرات آهن و فلزات که در سال‌های 93 و 94 حدود 2.5 میلیون تن بود در سال 95 به 6 میلیون تن افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری به 10 میلیون تن هم افزایش یابد.

رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات با بیان اینکه در ماه‌های گذشته قیمت شمش آهن و اسلب به شدت افزاش یافته است، گفت: هر کیلو شمش آهن از 1350 تومان در خرداد به 2250 تومان در روز گذشته افزایش یافته و این افزایش قیمت در حدود 70 درصد است.

آزاد با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود افزایش قیمت جهانی شمش آهن در شهریور ماه متوقف شود، گفت: افزایش قیمت‌های جهانی تا اندازه‌ای امکان پذیر است و بیش از آن خریداران از خرید امتناع می‌ورزند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۶ ، ۱۱:۰۲
اسما دانشجو

 طبق تازه‌ترین آمارهایی که از سوی متال‌ بولتن منتشر شد، قیمت بیلت پیشنهادی صادراتی کشورهای CIS بین 480 تا 500دلار در هر تن در تاریخ ششم اکتبر اعلام شد و همچنین بیلت صادراتی ترکیه نیز تنی 600 تا 640دلار در تاریخ نهم اکتبر معامله شد.
برای بررسی شرایط و قیمت‌های داخلی بایستی شرایط بین‌المللی و بالاخص شرایط صادراتی بیلت کشورهای مشترک‌المنافع را بررسی کرد. با توجه به بازار وارداتی ایران از این کشورها و ترکیه برآیند نوسان این دو تولیدکننده بزرگ جهانی تاثیر بسیاری بر بازار داخل خواهد گذارد.
شرایط بین‌المللی بازار بیلت
بازار بیلت به عنوان یک محصول میانی در بازارهای جهانی نیز از نوسان بسیاری برخوردار بوده است. این بازار در اقصی نقاط جهان بازار منسجمی نیست و این عدم انسجام قیمت‌های متفاوت متغیری را تولید می‌کند. با توجه به حجم بالای معاملات و مناطق مختلف و بازارهای متفاوت از جمله بازار خاورمیانه، غرب اروپا، ترکیه، چین، هند و ... همچنین انبارها و تولیدکنندگان از جمله کشورهای مشترک‌المنافع، روتردام، ترکیه، هند، چین و ... و برخی ویژگی‌های فنی مناطق و برندهای مختلف از قیمت‌های متفاوتی برخوردار هستند. این اختلاف قیمت‌ها به جذابیت تجارت این کالا و همچنین نوسانات آن افزوده است.
مدتی است که بیلت به بازارهای LME وارد شده و معاملات آتی آن نیز اجرایی شده است. بالاخص در سال 2009 شاهد توسعه بازار بیلت در قراردادهای LME بودیم. در این سال قراردادها به‌وسیله معرفی انبارهای بیشتری بالاخص در غرب اروپا و روتردام به LME توسعه یافت که بیشتر در ماه سپتامبر خودنمایی کرد. این توسعه به دلیل تقاضای تولیدکنندگان و تجار که تمایل به سهولت ذخیره‌سازی‌ها بالاخص در غرب اروپا داشتند، صورت گرفت. در نیمه اول سال میلادی جاری اولین محموله‌های قراردادهای آتی Future تحویل مشتری‌ها خواهد شد و پس از آن می‌توان از ادغام قراردادها و معاملات جهانی خاور دور و مدیترانه سخن گفت. این مطلب یک قیمت پایه جهانی برای بازار فولاد را خلق کرده و بازار سنتی را به یک بازار پیشرفته بدل خواهد ساخت.
لیست قیمت شمش اهن
به عقیده برخی تحلیل‌گران، این بهترین مسیر برای حرکت به سمت معاملاتی است که همبستگی خوبی با قیمت‌های فیزیکی فولاد دارد. با توجه به موارد ذکر شده نوسان و تفاوت بین قیمت‌های این کالا در مناطق مختلف از بین رفته و این بازار تبدیل به یک بازار منسجم جهانی خواهد شد. این مطلب به افزایش سفته‌بازی‌ها نیز انجامیده و بازار فولاد را هر چه بیشتر به سمت این گونه معاملات سوق خواهد داد. پتانسیل این مطلب هم‌اکنون در بازار فولاد مشاهده می‌شود. پس از بحران مالی جهانی، مدیریت ریسک و دستیابی به فاینانس نقش اساسی را در تقاضا و آن هم برای یک بستر شفاف در تجارت بازی می‌کند. پیش‌بینی می‌شود این شرایط بحرانی در سال 2010 ادامه داشته باشد و پلی به سمت وضوح شرایط معاملات جهانی و بازرگانی در صنعت فولاد خواهد بود. روند ذکر شده بالاخص قدرت گرفتن معاملات بیلت در بورس لندن همچنین روند رو به رشد و بهبود اقتصاد جهانی از افزایش قیمت این کالا برای سال جاری میلادی حکایت دارد.

بیلت صادراتی چین نیز در دهم اکتبر تنی 850 تا 860دلار در هر تن قیمت خورد. در این بین محصولات نهایی کشورهای CIS در تاریخ ششم اکتبر 560 تا 600دلار در هر تن میلگرد قیمت‌گذاری شد و سیم مفتول نیز با نرخ تنی 560 تا 600دلار پیشنهاد شد. ورق گرم و سرد نیز هر یک به ترتیب با میانگین نرخ 710 و یک‌هزار و 168دلار پیشنهاد شدند. نرخ پیشنهادی چین نیز برای محصولات نیمه‌نهایی خود میلگرد 900 تا 920دلار در هر تن و سیم مفتول یک‌هزار و 140دلار بود.
ورق گرم چینی نیز تنی 700 تا 750دلار در هر تن قیمت خورد. ترکیه نیز محصولات خود را با نرخ‌های 700 تا 740دلار برای میلگرد و سیم مفتول با قیمت‌های 700 تا 750دلار پیشنهاد داد. ورق گرم و سرد ترکیه نیز با نرخ‌های 945 و یک‌هزار و 45دلار در بازارهای جهانی پیشنهاد شد.

منبع آهن ۲۰ : سامانه خرید و فروش آهن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۶ ، ۱۰:۵۵
اسما دانشجو

تولید انواع شبکه مش میلگردی پیش جوش و مش توری های ساختمانی Steel bar welded mesh panels با بافت دقیق هندسی طولی و عرضی با زوایه قائمه به همراه جوش در تمام تقاطع ها با نقطه جوش های محکم و باکیفیت.

مش چیست ؟
مش عبارتست از شبکه ی فلزی ( معمولاٌ آهنی) که در دو طرف ورق های فومی نصب می شود نکته ی قابل توجه در مورد تولید مش اینست که هر چه تعداد دفعاتی که برای ساختن مش مفتول را گرم و سرد می کنند کمتر باشد ، مش مقاومتر خواهدبود .ضخامت مفتولی که برای تولید مش استفاده می شود بر حسب نوع استفاده از پانل به عناوین مختلف(دیوار باربرٍ  ،سقف،پارتیشن)متفاوت است.در زیر 3 نوع اتصال صفحات مش معرفی میگردد:
 جهت بررسی قیمت انواع مش کلیک کنید.

صفحه مش تخت:

 برای اتصال بین پانلها و تقویت گوشه های پنجره ها ودرها بصورت مورب با زاویه 45درجه استفاده میشود.

تنوع خانه بندی های متداول مش میلگرد(شبکه پیش جوش):از چشمه 3 الی 30 سانتیمتر10x10 - 15x15 - 20x20 - 25x25 - 30x30

این مش های میلگردی طبق سفارش در دو نوع شبکه مش پیش جوش آجدار و شبکه مش پیش جوش ساده تولید می شود.

تنوع ابعاد هر برگ از مش میلگردی:

2x1 متر که نوع معمول مش های میلگرد می باشد.

3x1 متر و 2.10x5.28 که کمتر رایج می باشد.

تنوع نوع میلگرد از نمره 6 الی 16 بسته به نیاز تولید می شود.

کاربردهای شبکه مش های پیش جوش میلگردی:

انواع سقف های کامپوزیت (دال)-دیوار ها و قطعات پیش ساخته کامپوزیت-کف سالن ها ، انبار ها ، اتوبان ها و فرودگاه ها-ساخت پی ها و فونداسیون های بتونی-ساخت تونل ها، صنعت مترو و پل ها-ساخت سد های بتونی ، کانال های آبرسانی-حصارکشی اطراف انبارها، فرودگاه ها، پارکینگ ها و ...- در ساخت سیلو های بتونی ؛ مخازن بتونی و ...

صفحه مش با زاویه:

برای تقویت اتصالات پانل به دیوار ،اتصالات دیواربه دیوار بین داخل وخارج اتصالات استفاده میشود

 صفحه مش نوع U:

برای تقویت دماغه ولبه  درهاوپنجره ها بمنظور استحکام و جلوگیری از تخلیه بتن استفاده میشود.

مزیت های استفاده از شیکه مش های میلگردی:

صرفه  اقتصادی نسبت به دیگر روش ها به لحاظ صرفه جویی در مصالح ، وزن و زمان-مقاوت بالای شبکه ها به دلیل جوش نقطه ای و منظم بودن گره های نیرو

مش فلزی:


این محصول صرفا"توسط کارخانجات داخلی تولید می شود.
فروشگاه حافظان سرمایه نماینده مستقیم و بی واسطه اکثر کارخانجات تولید مش ساندویچ در ایران می باشد.ما کمترین قیمت و بهترین مشاوره را به شما می دهیم.
مفتول بکار رفته در مش سیم مفتول نمره 3و 4 می باشد.چشمه آن 8×8  و یا 5×5سانت است. ابعاد هر ورق آن 1متر در 3 متر و گاه بنا به درخواست مشتری 1×2 متراست.فروش توری مش در مقدار کم بصورت ورقی و در مقدار زیاد بر حسب کیلو گرم است.مجموع دو ورق مش که در وسط خود یک یونولیت را در بر گرفته اند تری دی پنل پنل نامیده می شود.ساندویچ پنل مجمع دو ورق آهنی رنگین است که در وسط خود یونولیت را در بر گرفته اند.روی تری دی پنل معمولا گچ و یا گچ و خاک می شود،اما ورقه های ساندویچ پنل معمولا رنگی هستند و خودشان دیوار محسوب می شوند.قطر یونولیت در ساندویچ پنل و تری دی پنل متفاوت است و در دیوارها  قطر آن بین 5 تا 10 سانت می باشد.برحسب اینکه میزان عایق بودن چقدر برایمان مهم است از یونولیت با دانسیته های مختلف استفاده می شود.

منبع آهن ۲۰ : سامانه فروش و خرید آهن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۶ ، ۱۰:۴۱
اسما دانشجو

ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻔﺖ، ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻓﻠﺰ ﻣﺲ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ، ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻳﻮﺭﻭ، ﻛﺎﻫﺶ ﻧﺮﺥ ﺗﻮﺭﻡ ﺩﺭ ﭼﻴﻦ ﻭ ﺗﺪﺍﻭﻡ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻮﺟﻮﺩﻱ ﻣﺲ ﺩﺭ ﺍﻧﺒﺎﺭﻫﺎﻱ ﺑﻮﺭﺱ ﻓﻠﺰﺍﺕ ﻟﻨﺪﻥ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻋﻮﺍﻣﻠﻲ هستند ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺲ می شوند.

ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺩﻻﺭ، ﺍﻓﺖ ﺷﺎﺧﺺ ﺳﻬﺎﻡ ﺩﺭ ﺑﻮﺭﺱ ﻫﺎﻱ ﻋﻤﺪﻩ ﺩﻧﻴﺎ، ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺲ ﭼﻴﻦ و ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻋﺮﺿﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻓﺮﻭﺵ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻋﻮﺍملﻛﺎﻫﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺲ هستند.

غیرقابل پیش بینی و یا قابل پیش بینی با خطای زیاد هستند، تعدادی نیز دارای اثر لحظه ای و کوتاه مدت و تعدادی اثر بلند مدت دارند. مهمترین عوامل موثر بر قیمت مس طی چند سال اخیر مشکلات اقتصادی جهان به ویژه کاهش تقاضا از سوی چین و انتشار آمارهای منفی از بزرگترین مصرف کننده فلز مس یعنی چین در سال 2014 و 2015 است.

• تاثیر شاخص های اقتصادی بر قیمت فلزات پایه و بویژه قیمت مس

 

این شاخص ها از نظر اهمیت زمانی به دو گروه تقسیم می شوند:

 

 شاخص های اقتصادی مستقل از رکود: شاخص هایی که همواره و صرف نظر از رکود اقتصادی بر قیمت ها تاثیرگذارند.

 

• تغییرات نرخ بهره: افزایش نرخ بهره منجر به کاهش قیمت فلزات می شود. افزایش نرخ بهره بانکی به خصوص توسط بانک های مرکزی اروپا و چین موجب دشواری در دریافت وام‌های توسعه‌ای توسط سرمایه گذاران شده و در نتیجه فعالیت های اقتصادی را کند می کند.

 

• شاخص های اقتصاد کلان: شاخص های اقتصاد کلان اقتصادهای برتر نشان‌دهنده وضعیت سلامت اقتصاد بوده و موثر بر قیمت مس به عنوان یک شاخص اقتصادی مطرح هستند. یکی از مهمترین این فاکتورها تولیدات صنعتی بخصوص آمریکا و چین است که با عنوان فاکتور مدیران خرید (Manager Index Purchase) نیز شناخته می شود. هرچه رشد این شاخص بیشتر باشد، رشد قیمت فلزات پایه بالاتر خواهد بود.

 

• آربیتراژ قیمتی: در اصطلاح به اختلاف قیمت فروش مس در بورس شانگ‌های و  LME، آربیتراژ گفته می شود. افزایش آربیتراژ یا همان بالاتر بودن قیمت مس در شانگهای نسبت به لندن یکی از دلایل اصلی رشد شدید واردات چین و افزایش قیمت‌ها در سال 2009 و 2010 به شمار می آید. از سال 2011 این اختلاف قیمت بین بورس ها به حداقل رسید.

 

 شاخص های اقتصادی پس از رکود: شاخص‌هایی که بویژه مس از رکود جهانی از سال 2007اهمیت پیدا کرده اند. مهم ترین شاخص ها عبارتند از :

 

• تغییرات نرخ ارز: تضعیف یا تقویت دلار یا یورو همواره یکی از شاخص های مهم تاثیرگذار بر قیمت فلزات بوده است بدین گونه که با تضعیف نرخ دلار، قیمت فلزات پایه گران تر شده و برعکس با تقویت دلار قیمت فلزات پایه ارزان تر می شود. علت این امر هم این است که در بورس های مهم جهانی فلزات عمدتا با دلار مبادله می شوند و تضعیف دلار، خرید فلزات را برای دیگر کشورهای با واحد پولی متفاوت به خصوص چین و اتحادیه اروپا به عنوان خریداران اصلی ارزان تر کرده و توان خرید آنها را بالا می برد. به همین ترتیب تقویت یورو در برابر دلار نیز منجر به افزایش قیمت فلزات می شود و تضعیف آن به دلیل پایین آوردن قدرت خرید اروپاییان، قیمت های فلزات از جمله مس را کاهش می دهد.

 

آمار مشاغل فروش املاک و خانه سازی آمریکا، به خصوص پس از آغاز رکود و بیکار شدن میلیون ها نفر اهمیت یافته است. رشد مثبت این شاخص ها بر قیمت مس تاثیر مثبت داشته و رشد منفی آن که مثلا برای آمار مشاغل، در قالب افزایش آمار متقاضیان حقوق بیکاری اعلام می شود، منجر به کاهش قیمت ها می شود. از آنجا که اولا مصرف مس در در صنایع ساختمان سازی بویژه در اقتصاد های پیشرفته مانند آمریکا (40درصد مصرف سالیانه مس در این کشور) کاربرد بسیاری دارد و ثانیا رونق املاک این کشور با رونق اقتصادی آن ارتباط مستقیم دارد، با رشد آمار فروش یا ساخت املاک، قیمت مس نیز بالا می رود.

 

• با آغاز رکود جهانی، اعلام رتبه اعتباری مالی اقتصادهای برتر توسعه یافته جهان و نیز کشور های اتحادیه اروپا به عنوان یکی از مصرف کنندگان اصلی فلز مس، تاثیر بسیاری بر قیمت ها می گذارد. دو موسسه Moody و Standard Poor در جهان رتبه اعتباری کشورها را تعیین و اعلام می کنند.

 

طی چند سال اخیر قیمت نفت و قیمت مس با هم رابطه نسبتا متناسبی داشته‌اند. هرچند در مواردی شیب این دو کالای اساسی متفاوت از هم تغییر کرده است. با این حال آنچه مسلم است این است که این حرکات مشابه قیمت، به این معنی نیست که علت رشد قیمت مس، افزایش قیمت نفت است چرا که قیمت هر یک تابع متغیرهای به خصوص و مستقلی در بازار خود می باشد. بنابراین در حالی که با این تناقض مواجه هستیم که رشد قیمت نفت باید باعث تشدید رکود جهانی و در نتیجه کاهش قیمت تمامی فلزات پایه به خصوص مس به عنوان شاخص اقتصاد شود و نیز علی رغم این که مس در مقایسه با فلز آلومینیوم اصلا وابستگی بالایی به انرژی ندارد، این تشابه انکارناپذیری در روند قیمت های مس با نفت وجود دارد. قیمت نفت اثری مشابه قیمت مواد غذایی دارد و افزایش شدید قیمت هر دو آن ها موجب می شود تا بخش عمده منابع مالی کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته، برای تامین این کالا های حیاتی زندگی مصرف شده و بنابراین منابع پولی کافی برای سرمایه گذاری با هدف افزایش فعالیت های صنعتی و اقتصادی باقی نمی ماند. اما ظاهرا رشد قیمت نفت نه تنها باعث افت قیمت مس نشده و حتی از حرکتی مشابه با این پیروی نموده است. بر اساس تحقیقات موسسه U.S. Credit می توان تناسب قیمت نفت را به شاخص های مختلف اقتصادی جهان شامل موجودی های نفت، شاخص مدیران خرید (رشد تولیدات صنعتی ISM PMI) قیمت مس و … مشاهده نمود. پس از بررسی و تحقیق چند دلیل را برای تشابه می توان محتمل شمرد:

 

• طبیعت یکسان مس و نفت از نظر وابستگی به اقتصاد جهانی: نفت و مس هر دو در زمره کالاهای اساسی و مصرفی اصلی به شمار می آیند که جهان برای رشد به آن ها وابسته است. پس می توان انتظار داشت هر دو که روند نوسان قیمتی یکسانی را متناسب با وضعیت اقتصادی جهان تجربه نمایند. بنابراین اگر چه تاثیر رشد قیمت نفت بر فروش مس می تواند منفی باشد، اما اثر بهبود یا رکود اقتصادی جهانی بر هر دوی آنها اگر چه بطور مستقل می تواند یکسان باشد.

 

• رابطه مشابه قیمت مس و نفت با دلار: قیمت مس و نفت با دلار رابطه معکوس دارند (اگرچه تا سال های قبل از 2000 حرکت نفت با دلار یکسان بوده، اما از سال 2000 همانند مس حرکتی معکوس با آن داشته است). بنابراین مولفه های اقتصادی که منجر به تضعیف یا تقویت دلار می شود، می تواند به طور معکوس اما مشابه، قیمت مس و نفت را تحت تاثیر قرار دهد.

 

• طی دهه اخیر ارتباط و تناسب مثبت بین قیمت مواد معدنی با انرژی بیشتر شده است و مس نیز می تواند شامل این حقیقت باشد. این ارتباط به ویژه از سال 2004 تشدید شده است.

 

• امکان جایگزینی کاربرد مس با آلومینیوم:  قیمت آلومینیوم و نفت دارای وابستگی زیاد است چرا که 35% هزینه های تولید آلومینیوم را انرژی تشکیل می دهد و حدود 2% کل تولید نفت جهان برای تولید آلومینیوم استفاده می شود. اگر چه مصرف انرژی در فرایند تولید مس به اندازه آلومینیوم نیست، اما در بسیاری مصارف (حدود 20%)، قابلیت جایگزینی مصرف را با آلومینیوم دارد و لذا زمانی که قیمت نفت باعث رشد قیمت آلومینیوم می شود، شاید بتوان انتظار داشت بطور غیر مستقیم رشد قیمت مس را نیز به دنبال داشته باشد. بررسی و تنظیم سامانه خرید آهن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۱۰
اسما دانشجو

تورهای پرسی به شکل مفتول بافت و با ظاهر مربع و یا مستطیل می باشد. سایزهای سیم مفتول توری در ابعاد ۲ م تا ۶ میلیمتر می باشد که پس از آن بصورت کنگره و دنده شده در می آید و در انتها توسط دستگاه در ابعاد ۲×۱۱ بصورت تار و پود بافته می شود.
توری های آلومینیومی تولیدی توسط شرکت صنایع توری کاشان از جنس آلیاژ آلومینیومی گروه 5052 و طبق استاندارد AA  آمریکا می باشد که با عرض 60 ، 70 ، 80 ، 90 ، 100 ، 120 ، 150 ، 160 سانتی متر و به صورت رول های 30 متری در داخل کارتن بسته بندی و به بازار عرضه می گردند.
-این توری های با تراکم (تعداد چشمه در اینچ مربع) 18*16 و 28*28 بصورت روتین و مداوم تولید می شوند ولی تراکم های 20*18 و 16*16 و 16*14 نیز با سفارش تولید می شوند.
این شرکت توری های فلزی از جنس استیل و گالوانیزه و مس با تراکم های مختلف منجمله تراکم های 10*10 تا 40*40 در رول های با طول مختلف منجمله 15 متری و با عرض 120 سانتی متر را نیز با سفارش تولید می نماید.
این توری از مفتول های سخت صنعتی پس از دنده شدن و به صورت تار و پودی، به شکل ورق هایی در ابعاد مختلف تولید می شود و جهت حصارکشی ، حفاظ بندی در و پنجره ، قفس حیوانات ، مش بندی ، ساختمان سازی و … کاربرد دارد.
مشخصات توری پرسی
قطر مفتول : ۲ تا ۶ میلی­متر
چشمه ها : ۰٫۵ تا ۱۰ سانتی­متر
ابعاد : طبق سفارش
نوع مفتول : آهن
قطر مفتول : از ۳ تا ۵ میلیمتر
ارتفاع : ۲*۱
چشمه : از ۲ سانت تا ۵ سانت
تورهای پرسی به شکل مفتول بافت و با ظاهر مربع و یا مستطیل می باشد. سایزهای سیم مفتول توری در ابعاد ۲ م تا ۶ میلیمتر می باشد که پس از آن بصورت کنگره و دنده شده در می آید و در انتها توسط دستگاه در ابعاد ۲×۱۱ بصورت تار و پود بافته می شود.بخش اعظمی از تولید سیم آلیاژ آلومینیومی در محدوده قطر ۰/۲۵ تا ۰/۲۷ میلی متر می باشد که برای تولید توری آلومینیومی دراین مجموعه بکار میرود.  این مجموعه دارای ماشین های بافندگی است که قابلیت بافت توری تاروپودی فلزی در عرضهای ۶۰ ، ۷۰ ، ۸۰ ، ۱۰۰ ، ۱۲۰ ، ۱۵۰ و ۱۶۰ سانتی متر را دارند. لازم به ذکر است ماشین های بافندگی آلمانی این شرکت توانایی بافت توری های مسی ، استیل ، گالوانیزه و غیره را بر حسب انتخاب مشتری و سفارش مشتری نیز دارند.
این توری از مفتول های سخت صنعتی پس از دنده شدن و به صورت تار و پودی، به شکل ورق هایی در ابعاد مختلف تولید می شود و جهت حصارکشی ، حفاظ بندی در و پنجره ، قفس حیوانات ، مش بندی ، ساختمان سازی و … کاربرد دارد.
توری حصاری از مفتول گالوانیزه گرم کاملا ضد زنگ تولید شده و مقاوم در برابر تنش های دمایی و رطوبتی می باشد. نوع روکش دار توری حصاری توسط یک لایه pvc پوشانیده شده که در مناطق شرجی و رطویتی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
·         کاربرد توری حصاری
کاربرد توری حصاری در حصار کشی دور باغ ها و محصور نمودن باغ‌های میوه، کارگاه‌های ساختمانی و ویلا ، جهت حفاظت از سقوط کارگران هنگام عملیات های ساختمانی ، به عنوان قفس برای حیوانات ، حفاظ بزرگراه ها،فرودگاه و ترمینال و همچنین به عنوان آرماتور در دیوارهای بتنی کاربرد دارد.
توری مرغی یکی از پرکاربردترین توری های فلزی می باشد.از توری مرغی برای پرورش پرندگان از جمله پرورش کبوتر، پرورش مرغ و پرندگان زینتی و همچنین نگهداری حیوانات کوچک استفاده می شود یکی دیگر از کاربردهای توری مرغی در مجسمه سازی به عنوان آرماتور و نگهدارنده مواد می باشد در صنعت ساختمان از توری مرغی برای دور ستون، به عنوان نگهدارنده پشم شیشه، ایزولاسیون سقف و حصارکشی های موقت و نگهدارنده گچ استفاده می شود.
رول های توری مرغی در عرض های ۹۰ سانتیمتر ، ۱۲۰ سانتیمتر و ۱۵۰ سانتیمتر موجود می باشد.
چشمه های متنوع این توری های شش ضلعی در تنوع ۱ اینچ ، ۱٫۱/۲ اینچ و ۳/۴ اینچ است.
توری های مرغی ایرانی از جنس گالوانیزه گرم بوده و توری مرغی خارجی از جنس گالوانیزه سرد می باشد که همین امر موجب می شود توری مرغی ایرانی قیمت بیشتری نسبت به توری مرغی چینی داشته باشد.
منبع مقاله : سامانه آهن 20

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۰۵
اسما دانشجو

آخرین وضعیت بازارهای جهانی سنگ‌آهن، قراضه، بیلت، مقاطع و ورق نشان می‌دهد بازارهای فولاد در هفته گذشته روند مطلوبی را پشت سر گذاشته و با افزایش قیمت مواجه شدند.به گزارش مرکزخدمات فولاد ایران سنگ‌آهن وارداتی در چین پایان هفته گذشته را در حدود ۷۷ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر سپری کرد در حالی که یک هفته قبل ۷۴ دلار بود. اواسط هفته گذشته قیمت این محصول نوساناتی داشت البته جو بازار مثبت بوده و انتظار می‌رود هفته‌های آتی روند باثباتی داشته باشد.از سوی دیگر بازار فولاد چین صعودی است و خبرهای مربوط به کاهش تولید در زمستان، وضعیت را تشدیدکرده است که همین امر بر بازار سنگ‌آهن نیز اثر مثبت می‌گذارد. ولی در این بین سنگ‌آهن، مازاد عرضه دارد و برخی معتقدند قیمت آن به اوج خود نزدیک شده است، از این رو رشد قیمت شدیدی برای آن برآورد نمی‌کنند.در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران نیز آخرین قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد در راستای رشد بازارهای جهانی ۳ دلار رشد داشت و به حدود ۵۵ دلار در هر تن فوب رسید. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی ایران نیز حدود ۵۱ دلار در هر تن فوب ثبت شد. قراضه هفته گذشته در ترکیه قراضه سنگین ۲۰-۸۰ اروپا از ۳۲۵ دلار در هر تن هفته قبل به ۳۳۶ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسید و محصول آمریکا نیز از ۳۳۰ تا ۳۳۱ دلار به ۳۳۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسید. پایان هفته قیمت‌های وارداتی به ۳۴۰ تا ۳۴۲ دلار در هر تن سی‌اف‌آر نیز رسیده بود.قراضه آ۳ روسیه نیز تا ۱۱ دلار نسبت به اواخر جولای بالا رفت و ۳۱۷ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ترکیه شد.در تایوان قراضه وارداتی کانتینری خلوص ۲۰-۸۰ تا ۵ دلار رشد داشته و ۲۸۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شد. قراضه خرد شده وارداتی در هند ۷ دلار بالا رفت و ۳۱۴ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود. در بازار داخلی آمریکا قراضه خرد شده ۲۹۶دلار هر لانگ تن و در ثبات بود.
مقاله مرتبط:

 

در معاملات امروز ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، صنعتی و معدنی گلگهر به ترتیب با ۱۱۹، ۹۳ و ۸۴ واحد تاثیر مثبت روی دماسنج بازار بیشترین نقش افزاینده را در شاخص داشتند، اما در مقابل گروه مپنا، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و بانک ملت به ترتیب با ۴۲، ۲۵ و ۲۴ واحد تاثیر منفی بیشترین نقش کاهنده را روی شاخص داشتند. در معاملات امروز در گروه فلزات اساسی ۱۷۷ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۳۸ میلیارد تومان در ۱۰ هزار و ۶۳۷ نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت و تعدادی از نمادهای پرمعامله این گروه با رشد مناسبی در قیمت پایانی مواجه شدند، هرچند که نمادهایی که بیش از دو درصد افت در قیمت داشته باشند نیز در این گروه کم نبودند. در گروه خودرو نیز امروز حجم معاملات به بیش از ۷۰ میلیون سهم نیز و ارزش تا بیش از ۱۰ میلیارد تومان بالغ شد. در این گروه تعداد بیشتر نمادها حدود یک واحد در قیمت پایانی به سمت بالا یا پایین نوسان داشتند.
مقالات مرتبط:
افزایش قیمت فلز الومینیوم به صورت چشمگیر اما مهم
فولاد یکی از منابع ایران تاثیر در اقتصاد میگذارد
قیمت های برخی فلزات مانند اهن و میلگرد افزایش یافته است
استفاده از حصار و فنس ها برای کشاورزی

آلایندگی کارخانه مس خاتون‌ آباد نیز اکنون با همت این شرکت به حد استاندارد رسیده و تعهد شده این امر تا سال 1398 به طور کلی به پایان برسد و در این مسیر راه‌ اندازی کارخانجات اسید و صنایع پایین ‌دستی مس از جمله اقدامات انجام شده است.
وجود صنعت مس و معادن غنی مس در کرمان و البته برداشت سالانه 63 میلیون تن ماده معدنی از معادن که معادل 21 درصد از کل استخراج کشور است موقعیت این استان را در کشور متمایز کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۰۲
اسما دانشجو

آخرین وضعیت بازارهای جهانی سنگ‌آهن، قراضه، بیلت، مقاطع و ورق نشان می‌دهد بازارهای فولاد در هفته گذشته روند مطلوبی را پشت سر گذاشته و با افزایش قیمت مواجه شدند.به گزارش مرکزخدمات فولاد ایران سنگ‌آهن وارداتی در چین پایان هفته گذشته را در حدود ۷۷ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر سپری کرد در حالی که یک هفته قبل ۷۴ دلار بود. اواسط هفته گذشته قیمت این محصول نوساناتی داشت البته جو بازار مثبت بوده و انتظار می‌رود هفته‌های آتی روند باثباتی داشته باشد.از سوی دیگر بازار فولاد چین صعودی است و خبرهای مربوط به کاهش تولید در زمستان، وضعیت را تشدیدکرده است که همین امر بر بازار سنگ‌آهن نیز اثر مثبت می‌گذارد. ولی در این بین سنگ‌آهن، مازاد عرضه دارد و برخی معتقدند قیمت آن به اوج خود نزدیک شده است، از این رو رشد قیمت شدیدی برای آن برآورد نمی‌کنند.در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران نیز آخرین قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد در راستای رشد بازارهای جهانی ۳ دلار رشد داشت و به حدود ۵۵ دلار در هر تن فوب رسید. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی ایران نیز حدود ۵۱ دلار در هر تن فوب ثبت شد. قراضه هفته گذشته در ترکیه قراضه سنگین ۲۰-۸۰ اروپا از ۳۲۵ دلار در هر تن هفته قبل به ۳۳۶ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسید و محصول آمریکا نیز از ۳۳۰ تا ۳۳۱ دلار به ۳۳۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسید. پایان هفته قیمت‌های وارداتی به ۳۴۰ تا ۳۴۲ دلار در هر تن سی‌اف‌آر نیز رسیده بود.قراضه آ۳ روسیه نیز تا ۱۱ دلار نسبت به اواخر جولای بالا رفت و ۳۱۷ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ترکیه شد.در تایوان قراضه وارداتی کانتینری خلوص ۲۰-۸۰ تا ۵ دلار رشد داشته و ۲۸۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شد. قراضه خرد شده وارداتی در هند ۷ دلار بالا رفت و ۳۱۴ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود. در بازار داخلی آمریکا قراضه خرد شده ۲۹۶دلار هر لانگ تن و در ثبات بود.
مقاله مرتبط:

https://afranarticle.blogspot.co.uk/2017/08/blog-post_26.html

https://afranarticle.blogspot.co.uk/2017/08/blog-post.html

در معاملات امروز ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، صنعتی و معدنی گلگهر به ترتیب با ۱۱۹، ۹۳ و ۸۴ واحد تاثیر مثبت روی دماسنج بازار بیشترین نقش افزاینده را در شاخص داشتند، اما در مقابل گروه مپنا، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و بانک ملت به ترتیب با ۴۲، ۲۵ و ۲۴ واحد تاثیر منفی بیشترین نقش کاهنده را روی شاخص داشتند. در معاملات امروز در گروه فلزات اساسی ۱۷۷ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۳۸ میلیارد تومان در ۱۰ هزار و ۶۳۷ نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت و تعدادی از نمادهای پرمعامله این گروه با رشد مناسبی در قیمت پایانی مواجه شدند، هرچند که نمادهایی که بیش از دو درصد افت در قیمت داشته باشند نیز در این گروه کم نبودند. در گروه خودرو نیز امروز حجم معاملات به بیش از ۷۰ میلیون سهم نیز و ارزش تا بیش از ۱۰ میلیارد تومان بالغ شد. در این گروه تعداد بیشتر نمادها حدود یک واحد در قیمت پایانی به سمت بالا یا پایین نوسان داشتند.
مقالات مرتبط:
افزایش قیمت فلز الومینیوم به صورت چشمگیر اما مهم
فولاد یکی از منابع ایران تاثیر در اقتصاد میگذارد
قیمت های برخی فلزات مانند اهن و میلگرد افزایش یافته است
استفاده از حصار و فنس ها برای کشاورزی

آلایندگی کارخانه مس خاتون‌ آباد نیز اکنون با همت این شرکت به حد استاندارد رسیده و تعهد شده این امر تا سال 1398 به طور کلی به پایان برسد و در این مسیر راه‌ اندازی کارخانجات اسید و صنایع پایین ‌دستی مس از جمله اقدامات انجام شده است.
وجود صنعت مس و معادن غنی مس در کرمان و البته برداشت سالانه 63 میلیون تن ماده معدنی از معادن که معادل 21 درصد از کل استخراج کشور است موقعیت این استان را در کشور متمایز کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۰۰
اسما دانشجو

 قیمت آلومینیوم در هفته گذشته با جهشی چشم‌گیر مواجه بود از از شش هزار و 50 تومان به ازای هر کیلوگرم به شش هزار و 450 تومان رسید.

فعالان بازار آلومینیوم ایران بر این باورند که در یک هفته گذشته قیمت آلومینیوم روند صعودی داشته و این فلز به ازای هر کیلوگرم شش هزار و 450 تومان به فروش رسیده و حدود 6.5 درصد رشد نسبت به هفته اول شهریور داشته است.
از نگاه آنان یکی از دلایل افزایش قیمت آلومینیوم در هفته گذشته صادر نشدن مجوز ورود آلومینیوم در گمرک بندرعباس بوده که این موضوع سبب شده تا یک هفته‌ای بازار با کمبود عرضه مواجه شود و در کنار افزایش قیمت دلار و بالا رفتن قیمت‌های بورس فلزات لندن، هر کیلوگرم آلومینیوم در بازار داخلی با افزایش قیمت مواجه شود.
از این رو پیش‌بینی می شود که قیمت آلومینیوم در کوتاه مدت روند صعودی خود را حفظ کند در روزهای آتی نیز شاهد افزایش قیمت این فلز باشیم. در بلند مدت هم به دلیل نامشخص بودن قیمت بازار جهانی پیش‌بینی برای قیمت این فلز سخت است اما با توجه به کاهش رشد اقتصادی چین و پایین آمدن تقاضا برای این فلز کاهش قیمت به دلیل عرضه زیاد دور از انتظار نخواهد بود کما اینکه در سال پیش قیمت فروش آلومینیوم دو هزار دلار به ازای هر تن بود ولی در حال حاضر قیمت این فلز به یک‌هزار و 600 دلار افت کرده است.
به گزارش اقتصادنیوز به غیر از آلومینیوم‌های وارداتی هم اکنون سه کارخانه بزرگ اراک، المهدی و هرمزال به تولید شمش آلومینیوم در کشور می‌پردازند و علاوه بر تامین نیازهای داخل بخشی از محصولات خود را به خارج از کشور صادر می‌کنند.
صنعت آلومینیوم در ایران سابقه‌ای در حدود نیم قرن دارد بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار است جنوب کشور به یکی از قطب‌های تولید آلومینیوم در منطقه خلیج فارس تبدیل شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۵۴
اسما دانشجو

6897-خرید مس (بهترین خریدار مس وآلومینییوم و...) - سامانه آهن ۲۰
فولاد مبارکه در سال گذشته به میزان یک‌میلیون و ۳۱۶ هزار تن ورق برای شرکت‌های لوله و پروفیل تامین کرده که از این میزان ۹۷۶ هزار تن مربوط به ورق‌های ۳ میلی‌متر و کمتر بوده است. محمود اکبری، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان با اعلام این مطلب گفت: میزان واردات این ضخامت‌ها نیز حدود ۸۶۶ هزار تن است که با احتساب تولید حداقلی ۲۰۰هزار تنی واحدهای کوچک‌تر مانند نورد لوله اهواز و مجتمع فولاد گیلان، میزان تولید داخلی و واردات ورق‌های زیر ۳ میلی‌متر در مجموع به حدود ۲ میلیون تن می‌رسد. وی افزود: از این میزان حدود ۵۱۰ هزار تن در شرکت‌های نوردکار مقاطع تخت مصرف می‌شود.
بنابراین میزان تقاضای واقعی برای ورق زیر ۳ میلی‌متر، حدود ۵/ ۱ میلیون تن است و البته با توجه به ظرفیت‌های خالی تولید در کارخانه‌های تولیدکننده ورق فولادی و لزوم بهره‌گیری از آنها برای تامین نیاز صنایع پایین دستی بهتر است تولیدکننده داخلی تقویت شود.
منبع ارانیکو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۴۷
اسما دانشجو


رشد تقاضا و مصرف، افزایش قیمت مواد اولیه و انرژی، افت فشار گاز و به تبع آن کاهش تولید را می‌توان از عوامل مهم نوسان قیمت آهن‌آلات در ماه‌های اخیر سال 86 برشمرد.

تولید فولاد چین در طول 25 سال گذشته, بسیار گسترش یافته است. خروجی آن بیش از 12 برابر شده است و این در حالی است که خروجی اتحادیه اروپا 12 درصد کاهش یافته است. از طرفی در ایالات متحده تا حد زیادی این موضوع ثابت مانده است.نوسان قیمت آهن‌آلات در 10ماه گذشته موجب رکود در معاملات بازار رسمی و غیررسمی آن شده که نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است. حال که تنها کمتر از 2 ماه به پایان سال 86 باقی مانده است، نگرانی‌هایی نیز مبنی بر رشد قیمت آهن به ویژه میلگرد در بازار وجود دارد که این امر ناشی از تغییر فصل و گرم شدن هوا، افزایش میزان تقاضا و رشد قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی است.
به همین دلیل فولاد چین مازاد نیاز خود را در بازار بین المللی با قیمت های بسیار پایین به فروش می رساند; منتقدان می گویند این محصول با ضرر به فروش می رسد; در نتیجه, موجب رقابت نفس گیر کارخانه های فولادی دیگر کشورها خواهد شد.
در این زمینه گفت‌وگو با دو تن از تولیدکنندگان بخش‌خصوصی را با دنیای‌اقتصاد که در پی می‌آید، می‌خوانید:
حسن مصیب‌زاده، مدیرعامل فولاد البرز در این خصوص گفت: با توجه به بارندگی‌ها و سرمای اخیر در ایران و کشور مختلف دنیا میزان مصرف فولاد با کاهش مواجه شد که به تبع آن قیمت‌ها نیز با افت مواجه شده بود.
وی افزود: اما با معتدل شدن هوا از اواخر بهمن و اوایل اسفندماه سال‌جاری و شروع فصل ساخت‌وساز در کشور تقاضا برای مصرف فولاد افزایش خواهد یافت که این امر رشد قیمت‌ها را به دنبال دارد.
وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان بخش‌خصوصی نقشی در نوسان قیمت آهن در کشور ندارند، تصریح کرد: بخش‌خصوصی مواداولیه را خریداری و به محصول نهایی تبدیل می‌کند و با کاهش و افزایش قیمت شمش فولاد نسبت به تعیین قیمت محصول نهایی اقدام می‌کند.
مدیرعامل فولاد البرز در خصوص وضعیت آینده بازار آهن خاطرنشان کرد: هرساله از اسفندماه بر میزان مصرف کشور افزوده می‌شود که به طور طبیعی رشد قیمت را نیز به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت هر تن شمش فولاد 730دلار است، گفت: قیمت میلگرد با احتساب هزینه حمل، آب، برق و... 830دلار خواهد شد.
به گفته وی، هم‌اکنون با رشد قیمت مواداولیه (شمش فولاد) و گران شدن قیمت محصول نهایی این امر برای بخش‌خصوصی سودده نیست.
مصیب‌زاده با اشاره به شایعه احتمال ممنوعیت خروج شمش فولادی از سوی روسیه اشاره کرد و افزود: به علت رشد قیمت نفت، روسیه ساخت‌وساز را در کشورش شروع کرده است. از این رو به فولاد بیشتری نیاز دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تولید فولاد در کشور حدود 12 تا 13میلیون تن است و میزان مصرف در کشور نیز حدود 16میلیون تن، از این رو 4میلیون تن کمبود را باید از طریق واردات جبران کرد که در صورت ممنوعیت خروج شمش از روسیه با مشکل مواد اولیه روبه‌رو خواهیم شد.
مدیرعامل فولاد البرز افزایش قیمت آهن را طی ماه‌های آینده پیش‌بینی و خاطرنشان کرد: اما این رشد قیمت‌ها نه تنها به نفع تولیدکنندگان نیست، بلکه به ضرر آنها خواهد بود؛ زیرا که قیمت مواد اولیه نیز افزایش خواهد یافت.
عضو هیات‌مدیره فولاد کاوه که یکی از فعالان بازار آهن است نیز در خصوص وضعیت آینده بازار آهن گفت: تا پایان بهمن‌ماه جاری قیمت آهن‌آلات در وضعیت کنونی قرار خواهد داشت.مانی توسلی خواه افزود: نوسان قیمت آهن‌آلات از اسفندماه پیش‌بینی می‌شود. وی تصریح کرد: با معتدل شدن هوا پروژه‌های عمرانی شروع به فعالیت می‌کنند. وی تصریح کرد: همچنین با نزدیک‌شدن به تعطیلات نوروزی و شروع سال مالی ایرانی‌ها، فروشندگان نسبت به فروش نقدی اقدام می‌کنند که این امر به خریداران فشار زیادی وارد خواهد کرد.
عضو هیات‌مدیره فولاد کاوه با اشاره به اینکه هم‌اکنون قیمت میلگرد وارداتی زیادی در کشور موجود نیست، اظهار داشت: تاکنون میلگردهای موجود در بازار به قیمت خرید قبل بوده که به علت رشد قیمت‌ها، پیش‌بینی می‌شود همینطور که در سایت سامانه آهن 20  قیمت میلگرد تا ماه آینده هر کیلو بین 40 تا 50تومان افزایش یابد.
وی گفت: بازارهای صادراتی اطراف وقتی می‌بینند بازار آهن ایران تشنه است و به علت تعداد اندک تولیدکنندگان شمش در کشور (ذوب‌آهن اصفهان و اهواز) و نیاز به واردات شمش فولاد از کشورهای روسیه و آسیای شرقی، قیمت مواد اولیه را بالا می‌برند؛ اما در صورت عدم کشش بازار ایران و خرید اندک نسبت به کاهش قیمت‌ها اقدام می‌کنند.
توسلی‌خواه با اشاره به اینکه فولاد کاوه هم‌اکنون تولیدکننده شمش چدن است، افزود: به علت آنکه برای تولید شمش چدن باید قراضه مصرف کنیم، از این رو کمبود قراضه یکی از مشکلات پیش روی ما است؛ زیرا که قیمت قراضه در کشور بالا است.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون قیمت هر کیلو قراضه درجه یک در داخل کشور بین 370 تا 380 تومان است و این امر نیز به علت صادرات زیاد قراضه است.
این فعال بازار آهن همچنین خاطرنشان کرد: میزان سالانه مصرف قراضه فولاد کاوه بین 20 تا 25هزار تن است که از این میزان سالانه 20هزار تن شمش چدن تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه هر کیلو قراضه تا یک ماه گذشته پایین 300تومان خریداری می‌شد، گفت: اما به علت افزایش قیمت جهانی، قیمت شمش چدن نیز با رشد مواجه شده است.
توسلی خواه افزود: در حال حاضر تنها 3 کارخانه شمش چدن در کشور تولید می‌کنند و مابقی به علت گرانی مواد اولیه، هزینه‌های تولید و ارزان بودن محصول نهایی تعطیل شده‌اند.
وی از راه‌اندازی خط نورد فولاد کاوه تا 6ماه آینده خبر داد و تصریح کرد: این شرکت به عنوان اولین واحد بخش‌خصوصی میلگرد از سایز 5/6 تا 32 تولید خواهد کرد.
رییس هیات‌مدیره فولاد کاوه ظرفیت اسمی نورد این شرکت را سالانه 200هزار تن و میزان تولید را 150هزار تن اعلام کرد. منبع سامانه خرید آهن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۳۵
اسما دانشجو

 

یکی از راه کارهای مرزبندی و ایجاد مانع فنس کشی می باشد.بستن حصار از دیرباز با سنگ و چوب مرسوم بوده و در زمان های نه چندان دور از پرچین های طبیعی که از درختان تیغ دار و گیاهان ایجاد می کردند عملیات حصار کشی صورت می گرفت.
توری حصار زنجیری chain link fence از معروف ترین و محبوب ترین انواع توری های حصاری به شمار می رود که علاوه بر حصارکشی در موارد عمومی بسیار زیادی کاربرد دارد. توری فنس زنجیری تار و پود نداشته وبه دلیل نوع بافت آن و لینک شدن سیم های تشکیل دهنده توری از عرض با نام توری زنجیری معروف می باشد.
قالبا این حصارکشی های امنیت کامل و دوام و عمر مناسب یک حصار با کیفیت را نداشت و پس از چندی کارایی خود را از دست می داد .امروزه روش هایی متفاوتی متداول گشته است که نه تنها موجب گشته عمر حصار بیشتر گردد بلکه کارایی - هزینه ساخت و کیفیت را بسیار مطلوب تر نموده است.
فنس :
حصارهای فلزی با بافته شدن مفتول های فلزی در قطرهای مختلف و چشمه های مختلف تولید می شود .
از حصار جهت حصارکشی مکان های مختلف استفاده میشود. در سفارش فنس پارامترهایی مانند عرض حصار، قطر مفتول فنس و اندازه چشمه صار باید مشخص شود.
یک توری حصاری با کیفیت یک محافظ دارای مقاومتی طولانی – نصب آسان و امنیتی بالا می باشد .به طور مثال توری های حصاری گالوانیزه با مفتول های ویژه ای که یک لایه فلز روی سطح آنها را پوشانده بافته شده است.فلز روی موجب می گردد تا این توری ها در برابر رطوبت و عوامل محیطی تا 50 سال دوام خود را حفظ نماید.

از جمله موارد کاربرد فنس می توان به موارد زیر اشاره نمود استفاده از این نوع حصار برای حصارکشی باغات استفاده از این نوع حصار برای زمین های ورزشی ، فرودگاه ها ، مراکز نظامی و …. حصار در دو مدل استفاده از این نوع فنس کلاسیک و مدل استفاده از این نوع حصار زنجیره و در رنگ ها ی متنوع ارایه می شود. همچنین طبق بررسی و منبع سامانه آهن قیمت فنس می‌تواند برای مصارف و با توجه به جنسیت ان متفاوت باشد.
توری های پلی اتیلن حصار که بیشتر برای حصارکشی های موقت استفاده می گردد دارای مواد uv ضد اشعه و ماورا بنفش خورشید می باشد.این مواد دوام توری های پلی اتیلن حصاری را در طبیعت تا 5 سال تضمین می نماید.

از جمله موارد کاربرد فنس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    استفاده از این نوع حصار برای حصارکشی باغات
    استفاده از این نوع فنس برای زمین های ورزشی ، فرودگاه ها ، مراکز نظامی و

فنس در دو مدل استفاده از این نوع فنس کلاسیک و مدل استفاده از این نوع حصار زنجیره و در رنگ ها ی متنوع ارایه می شود.
مراحل اجرای حصارکشی به چه ترتیبی است ؟

    مشخص کردن چهارگوش زمین
    مشخص کردن نقاط نصب پایه ها
    حفر چاله حصارها
    تراز و نصب پایه ها
    نصب کمرکش
    نصب
    نصب سیم خاردار

مشخصات فنی استفاده این نوع فنس به صورت زیر است:

    ضخامت فنس : 2.5 الی 4 mm

    چشمه: 4 ، 5 ، 6 و 7 cm

    عرض رول : 100 الی 300 cm

    طول رول : 10 ، 15 و 20 mm

    جنس حصار زنجیره ای : جنس این نوع فنس از گالوانیزه گرم، روکشدار PVC می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۲۱
اسما دانشجو