نوامبر صنعت

صنعت فلزات و معادن ایران

صنعت فلزات و معادن ایران

در نوامبر صنعت میخواهیم اخریت اطلاعات و مقالات در زمینه صنعت آهن و فلزات و معادن را انتشار دهیم

طبقه بندی موضوعی


رشد تقاضا و مصرف، افزایش قیمت مواد اولیه و انرژی، افت فشار گاز و به تبع آن کاهش تولید را می‌توان از عوامل مهم نوسان قیمت آهن‌آلات در ماه‌های اخیر سال 86 برشمرد.

تولید فولاد چین در طول 25 سال گذشته, بسیار گسترش یافته است. خروجی آن بیش از 12 برابر شده است و این در حالی است که خروجی اتحادیه اروپا 12 درصد کاهش یافته است. از طرفی در ایالات متحده تا حد زیادی این موضوع ثابت مانده است.نوسان قیمت آهن‌آلات در 10ماه گذشته موجب رکود در معاملات بازار رسمی و غیررسمی آن شده که نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است. حال که تنها کمتر از 2 ماه به پایان سال 86 باقی مانده است، نگرانی‌هایی نیز مبنی بر رشد قیمت آهن به ویژه میلگرد در بازار وجود دارد که این امر ناشی از تغییر فصل و گرم شدن هوا، افزایش میزان تقاضا و رشد قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی است.
به همین دلیل فولاد چین مازاد نیاز خود را در بازار بین المللی با قیمت های بسیار پایین به فروش می رساند; منتقدان می گویند این محصول با ضرر به فروش می رسد; در نتیجه, موجب رقابت نفس گیر کارخانه های فولادی دیگر کشورها خواهد شد.
در این زمینه گفت‌وگو با دو تن از تولیدکنندگان بخش‌خصوصی را با دنیای‌اقتصاد که در پی می‌آید، می‌خوانید:
حسن مصیب‌زاده، مدیرعامل فولاد البرز در این خصوص گفت: با توجه به بارندگی‌ها و سرمای اخیر در ایران و کشور مختلف دنیا میزان مصرف فولاد با کاهش مواجه شد که به تبع آن قیمت‌ها نیز با افت مواجه شده بود.
وی افزود: اما با معتدل شدن هوا از اواخر بهمن و اوایل اسفندماه سال‌جاری و شروع فصل ساخت‌وساز در کشور تقاضا برای مصرف فولاد افزایش خواهد یافت که این امر رشد قیمت‌ها را به دنبال دارد.
وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان بخش‌خصوصی نقشی در نوسان قیمت آهن در کشور ندارند، تصریح کرد: بخش‌خصوصی مواداولیه را خریداری و به محصول نهایی تبدیل می‌کند و با کاهش و افزایش قیمت شمش فولاد نسبت به تعیین قیمت محصول نهایی اقدام می‌کند.
مدیرعامل فولاد البرز در خصوص وضعیت آینده بازار آهن خاطرنشان کرد: هرساله از اسفندماه بر میزان مصرف کشور افزوده می‌شود که به طور طبیعی رشد قیمت را نیز به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت هر تن شمش فولاد 730دلار است، گفت: قیمت میلگرد با احتساب هزینه حمل، آب، برق و... 830دلار خواهد شد.
به گفته وی، هم‌اکنون با رشد قیمت مواداولیه (شمش فولاد) و گران شدن قیمت محصول نهایی این امر برای بخش‌خصوصی سودده نیست.
مصیب‌زاده با اشاره به شایعه احتمال ممنوعیت خروج شمش فولادی از سوی روسیه اشاره کرد و افزود: به علت رشد قیمت نفت، روسیه ساخت‌وساز را در کشورش شروع کرده است. از این رو به فولاد بیشتری نیاز دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تولید فولاد در کشور حدود 12 تا 13میلیون تن است و میزان مصرف در کشور نیز حدود 16میلیون تن، از این رو 4میلیون تن کمبود را باید از طریق واردات جبران کرد که در صورت ممنوعیت خروج شمش از روسیه با مشکل مواد اولیه روبه‌رو خواهیم شد.
مدیرعامل فولاد البرز افزایش قیمت آهن را طی ماه‌های آینده پیش‌بینی و خاطرنشان کرد: اما این رشد قیمت‌ها نه تنها به نفع تولیدکنندگان نیست، بلکه به ضرر آنها خواهد بود؛ زیرا که قیمت مواد اولیه نیز افزایش خواهد یافت.
عضو هیات‌مدیره فولاد کاوه که یکی از فعالان بازار آهن است نیز در خصوص وضعیت آینده بازار آهن گفت: تا پایان بهمن‌ماه جاری قیمت آهن‌آلات در وضعیت کنونی قرار خواهد داشت.مانی توسلی خواه افزود: نوسان قیمت آهن‌آلات از اسفندماه پیش‌بینی می‌شود. وی تصریح کرد: با معتدل شدن هوا پروژه‌های عمرانی شروع به فعالیت می‌کنند. وی تصریح کرد: همچنین با نزدیک‌شدن به تعطیلات نوروزی و شروع سال مالی ایرانی‌ها، فروشندگان نسبت به فروش نقدی اقدام می‌کنند که این امر به خریداران فشار زیادی وارد خواهد کرد.
عضو هیات‌مدیره فولاد کاوه با اشاره به اینکه هم‌اکنون قیمت میلگرد وارداتی زیادی در کشور موجود نیست، اظهار داشت: تاکنون میلگردهای موجود در بازار به قیمت خرید قبل بوده که به علت رشد قیمت‌ها، پیش‌بینی می‌شود همینطور که در سایت سامانه آهن 20  قیمت میلگرد تا ماه آینده هر کیلو بین 40 تا 50تومان افزایش یابد.
وی گفت: بازارهای صادراتی اطراف وقتی می‌بینند بازار آهن ایران تشنه است و به علت تعداد اندک تولیدکنندگان شمش در کشور (ذوب‌آهن اصفهان و اهواز) و نیاز به واردات شمش فولاد از کشورهای روسیه و آسیای شرقی، قیمت مواد اولیه را بالا می‌برند؛ اما در صورت عدم کشش بازار ایران و خرید اندک نسبت به کاهش قیمت‌ها اقدام می‌کنند.
توسلی‌خواه با اشاره به اینکه فولاد کاوه هم‌اکنون تولیدکننده شمش چدن است، افزود: به علت آنکه برای تولید شمش چدن باید قراضه مصرف کنیم، از این رو کمبود قراضه یکی از مشکلات پیش روی ما است؛ زیرا که قیمت قراضه در کشور بالا است.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون قیمت هر کیلو قراضه درجه یک در داخل کشور بین 370 تا 380 تومان است و این امر نیز به علت صادرات زیاد قراضه است.
این فعال بازار آهن همچنین خاطرنشان کرد: میزان سالانه مصرف قراضه فولاد کاوه بین 20 تا 25هزار تن است که از این میزان سالانه 20هزار تن شمش چدن تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه هر کیلو قراضه تا یک ماه گذشته پایین 300تومان خریداری می‌شد، گفت: اما به علت افزایش قیمت جهانی، قیمت شمش چدن نیز با رشد مواجه شده است.
توسلی خواه افزود: در حال حاضر تنها 3 کارخانه شمش چدن در کشور تولید می‌کنند و مابقی به علت گرانی مواد اولیه، هزینه‌های تولید و ارزان بودن محصول نهایی تعطیل شده‌اند.
وی از راه‌اندازی خط نورد فولاد کاوه تا 6ماه آینده خبر داد و تصریح کرد: این شرکت به عنوان اولین واحد بخش‌خصوصی میلگرد از سایز 5/6 تا 32 تولید خواهد کرد.
رییس هیات‌مدیره فولاد کاوه ظرفیت اسمی نورد این شرکت را سالانه 200هزار تن و میزان تولید را 150هزار تن اعلام کرد. منبع سامانه خرید آهن

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۰۴
اسما دانشجو

فلزات

میلگرد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی