نوامبر صنعت

صنعت فلزات و معادن ایران

صنعت فلزات و معادن ایران

در نوامبر صنعت میخواهیم اخریت اطلاعات و مقالات در زمینه صنعت آهن و فلزات و معادن را انتشار دهیم

طبقه بندی موضوعی

 روز گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی در چین کاهش یافت چرا که افت قیمت فولاد موجب شد تقاضای سنگ آهن کمتر شود. متوسط شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۳.۲۵ دلار هر تن خشک نسبت به دوشنبه افت داشت و به ۶۸.۶۵ دلار هر تن خشک سی اف آر چین رسیده است.

سنگ آهن به کمتر از ۷۰ دلار رسید

به گزارش اخبار فلزات و به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، قیمت قرارداد سواپ سنگ آهن اکتبر در بورس سنگاپور نیز ۳.۲۵ دلار افت داشت و ۶۷.۰۵ دلار هر تن خشک سی اف آر شد.

از اول تا ششم اکتبر در چین تعطیلات رسمی است از این رو کارخانه ها موجودی انبارها را تکمیل کرده اند. آن ها تا پایان تعطیلات موجودی دارند.بنابراین فعلا بازار محتاطانه حرکت می کند و ابهاماتی در مورد آینده بازار وجود دارد .مشخص نیست سیاست های زیست محیطی دولت چین تا چه میزان تاثیر گذار است و کاهش تولید ها به چه میزان خواهد بود.

کشور چین بیش از نیمی از مصرف جهانی زغال‌سنگ را به‌خود اختصاص داده است. علی‌رغم پیش‌بینی ثابت ماندن مصرف جهانی این سوخت فسیلی، پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش میزان تقاضای کشور چین تا سال 2040 است.

آیا تقاضای زغال‌سنگ چین، نقطه اوج خود را رد کرده است؟

علت این امر، پشت سر گذاشتن قله‌‌های مصرف زغال‌سنگ در هر 3 زمینه ساخت‌و‌ساز، صنعت و تولید برق است. با این حال در سال 2040، چین همچنان مصرف‌کننده اول زغال‌سنگ دنیا خواهد بود.

از زمان تأسیس اولین نیروگاه زغال‎سنگ‌سوز، بیش از صد سال می‌گذرد. با وجود ورود انواع مختلف انرژی به عرصه تأمین برق جهانی، هنوز هم این سوخت سیاه‌رنگ بیشترین سهم را از تولید جهانی الکتریسیته به‌خود اختصاص داده است. علی‌رغم کاهش تقاضای مستمر اما زغال‌سنگ همچنان تأمین 40 درصد انرژی کل جهان را در اختیار دارد. هرچند که حضور انرژی‌های تجدیدپذیری مانند انرژی بادی، خورشیدی، زمین‌گرمایی و سوخت‌های گیاهی در سال‌های اخیر با استقبال مواجه شده و آینده روشنی نیز برای این بخش پیش‌بینی می‌شود، اما حضور این منابع جدید، دلیل اصلی کاهش مصرف زغال‌سنگ نیست. کانال آهن رقیب اصلی و قدیمی زغال‌سنگ، گاز طبیعی است. این سوخت در عین اینکه انرژی حرارتی معادل زغال‎‌سنگ آزاد می‌کند، بسیار پاک‌تر بوده و میزان دی‌اکسید کربن آزاد شده آن، یک‌چهارم زغال‌سنگ است. همچنین در سال‌های اخیر، قیمت گاز طبیعی کاهش یافته و همین امر سبب شده که برخی نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز به فکر جایگزین کردن گاز طبیعی باشند.

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های سازمان انرژی آمریکا (U.S. Energy Information Administration)، علی‌رغم افزایش 28 درصدی مصرف جهانی انرژی تا سال 2040، میزان مصرف جهانی زغال‌سنگ در این بازه ثابت خواهد بود و چین با در اختیار داشتن بیش از نیمی از مصرف جهانی این سوخت فسیلی، به‌عنوان یکی مهمترین بازیگران این بازار شناخته می‌شود. پیش‌بینی مصرف زغال‌سنگ در این کشور صنعتی در نمودار 1 رسم شده است.

در بازار بیلت چین قیمت بیلت حدود ۵ دلار هر تن افت روزانه داشته و به ۵۶۲ دلار هر تن درب انبار رسیده است. این افت قیمت در بازار فولاد جو بازار سنگ آهن را منفی کرده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۰۵
اسما دانشجو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی