نوامبر صنعت

صنعت فلزات و معادن ایران

صنعت فلزات و معادن ایران

در نوامبر صنعت میخواهیم اخریت اطلاعات و مقالات در زمینه صنعت آهن و فلزات و معادن را انتشار دهیم

طبقه بندی موضوعی

انبوه‌سازان تهران، برای جبران خسارت ناشی

سه شنبه, ۴ مهر ۱۳۹۶، ۰۵:۱۳ ب.ظ

این تیرها جزو رایج ترین اعضای سازه ای در کشور می باشد که استفاده فرآوانی در اسکلت های فولادی دارد و بیشتر اسکلت ساختمان ها با این نوع تیر ها ساخته می شود. در ساختمان ها به عنوان شاه تیر های سازه ای، در سوله ها به عنوان قالب صلب و در ساخت پل های شبک و … مورد استفاده قرار می گیرد.

روش تهیه تیر های لانه زنبوری از این قرار است که ابتدا در روی جان تیر آهن نورد شده با استفاده از الگو که به صورت ۵ شش ضلعی از ورق آهن سفید یک میلیمتری (شابلن) با توجه به استاندارد ساخته شده خط می گردد سپس تیر آهن را روی یک شاسی افقی با زدن تک خال جوش در نقاط مختلف برای جلوگیری از تاب برداشتن قرار می دهند. آنگاه با استفاده از دستگاه برش (برنول) در امتداد خط منکسر اقدام به برش می کنند تا پروفیل به دو قسمت بالا و پائین تقسیم شود. حال اگر قسمت بالا را به اندازه یک دندانه جابجا کنیم و دندانه های قسمت بالا و پائین را به دقت مقابل هم قرار دهیم و از دو طرف کارگر ماهر آن را جوشکاری کنند با استفاده از جوش قوسی نیمه اتوماتیک برای اتصال دو نیمه بریده شده، یک جوش خوب بی عیب سریع و مقرون به صرفه بدست خواهد آمد.

این روش ها که شیوه برش پانیر نام دارد به دو روش سرد و گرم انجام می پذیرد:

۱- برش به روش کوپال: با استفاده از دستگاه قطع کن سنگین که به برش گیوتین مخصوص مجهز است تیر آهن به شکل سرد در امتداد خط منکسر قطع می شود.

۲– برش به روش برنول: برش در این حالت به روش گرم انجام می شود. به این صورت که کارگر ماهر برش را با شعله بنفش رنگ قوی حاصل از گاز استیلن و اکسیژن به وسیله لوله برنول انجام می دهد.بریدن  تحمل بار تیرآهن سبک به وسیله ماشین های برش اکسیژن شابلون دار نسبتا ساده است در ایران تیر های دانه زنبوری را بیشتر با دست تهیه می کنند.

روش ساخت در کارگاه :

محاسن و معایب تیر لانه زنبوری :

باتوجه به مثال گفته شده در بالا با تبدیل تیرآهن معمولی به تیرآهن لانه زنبوری ، اولا : مدول مقطع و ممان انرسی مقطع تیر افزایش می یابد . ثانیا : مقاومت خمشی تیر نیز افزوده می گردد . در نتیجه تیری حاصل می شود با ارتفاع بیشتر ، قویتر و هم وزن تیر اصلی . ثالثا : با کم شدن وزن مصالح و سبک بودن تیر ، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر خواهد بود. رابعا : از فضاهای ایجاد شده (حفره ها) در جان تیر می توان لوله های تاسیساتی و برق را عبور داد. در ساختن تیر لانه زنبوری که منجر به افزایش ارتفاع تیر می شود ، باید استاندار کاملا رعایت گردد ؛ در غیر اینصورت ، خطر خراب شدن تیر زیر بار وارد شده حتمی است.

از جمله معایب تیر لانه زنبوری ، وجود حفرهای آن است که می تواند تنشهای برشی را در محل تکیه گاهها پل به ستون یا اتصال تیرآهن تودلی (تیر فرعی) به پل لانه زنبوری تحمل کند ؛ بنابراین ، برای رفع این عیب ، اقدام به پر کردن بعضی حفره ها با ورق فلزی و جوش می کنند تا اتصال بعدی پل به ستون یا تیر فرعی به پل به درستی انجام شود. تیر لانه زنبوری در ساختمان اسکلت فلزی می تواند به صورت پل فقط در یک دهانه یا به صورت پل ممتد به کار رود . برای ساختن تیر لانه زنبوری دو شیوه موجود است : الف ) شیوه برش پانیر ب) شیوه برش لتیسکا

۳۳۰ تومان گرانی در ۴ روز

یک فعال صنفی می‌گوید: قیمت میلگرد روز ۲۲ مهرماه ۱۹۳۰ تومان و روز ۲۶ مهرماه ۲۲۶۰ تومان بوده است.

یک سازنده مسکن نیز اظهار می‌دارد: قیمت میلگرد نسبت به ۶ ماه گذشته بیش از ۱۰۰درصد افزایش قیمت داشته است.

انبوه‌سازان تهران، برای جبران خسارت ناشی از افزایش قیمت مصالح ‌ساختمانی، درخواست افزایش قیمت ساخت مسکن‌مهر را به وزارت مسکن مطرح کرده‌اند، اما وزیر می‌گوید قیمت توافقی تغییر نمی‌کند به جای آن سازنده‌ها عجله کنند و در یک‌سال فرجه تعیین‌شده، واحد‌ها را ساخته و تحویل دهند تا مشمول تورم نشوند.

وزارت مسکن همچنین راهکار دیگری نیز برای جبران افزایش بیشتر قیمت آهن در نظر گرفته است. در تفاهمی که انبوه‌سازان با وزارت مسکن بر سر مسکن‌مهر کرده بودند، پیش‌بینی شد چنانچه قیمت تیرآهن لانه زنبوری و میلگرد بیش‌ از ۲۰ درصد افزایش یابد، مابه‌التفاوت آن به سازنده‌ها پرداخت می‌شود، اما رئیس انجمن انبوه‌سازان پیش از این گفته بود: از سوی سازمان مسکن استان اعلام شده چنانچه قیمت آهن بیش‌ از ۱۵ درصد افزایش پیدا کند، مابه‌التفاوت آن پرداخت می‌شود. به این ترتیب دولت سهم بیشتری را در جبران تورم بازار آهن تقبل کرده است.

وزیر مسکن یک بار چند سال پیش که موج اول افزایش قیمت بازار آهن را فرا گرفت، به آهن‌فروشان و برخی تولیدکنندگان آهن هشدار داد و گفت: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، مجبور می‌شویم آهن وارد کنیم.

در این شرایط بی‌شک همه آن کسانی که با این کالا سروکار دارند در قیمتگذاری محصولات و کالاهای خود تجدیدنظر خواهند کرد و این تجدیدنظر به مفهوم بالا بردن این نرخ است که در ‌‌نهایت این مصرف‌کنندگان هستند که از گرانی رنج خواهند برد. با وارد کردن آهن از خارج هم شاید یک طرف این معادله درست از آب دربیاید ولی طرف دیگر که تولیدکنندگان آهن هستند جنسشان روی دستشان باد می‌کند. پس می‌بینیم این راهکار‌ها دوای درد این آشفته‌بازار نیست. به هر رو در حوزه مدیریت این مقوله، بی‌شک کشتیبان را سیاستی دیگر باید!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۰۴
اسما دانشجو

فلزات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی