نوامبر صنعت

صنعت فلزات و معادن ایران

صنعت فلزات و معادن ایران

در نوامبر صنعت میخواهیم اخریت اطلاعات و مقالات در زمینه صنعت آهن و فلزات و معادن را انتشار دهیم

طبقه بندی موضوعی

بخش فولادسازی چین در حال اصلاحات ساختاری است

سه شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۷ ق.ظ


جهان‌سهم_ قیمت سنگ آهن روز پنجشنبه نیز کاهش یافت اما روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، کمتر از یک دلار رشد کرد و به هر تن ۸۹ دلار رسید. در روزهای اخیر روند کاهش تقاضا برای فولاد در چین ادامه یافته و اکنون قیمت سنگ آهن در پایین‌ترین میزان از سه سال گذشته قرار دارد. حال این سوال مطرح است که وضعیت میان مدت بازار فولاد و سنگ آهن چگونه خواهد بود؟


چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد در جهان بیشترین تاثیر را بر بازار این ماده خام و سنگ آهن دارد اما از چند ماه پیش که مشخص شد رشد اقتصاد این کشور در حال کاهش است و دولت قصد ندارد اقدامی فراگیر برای بالا بردن نرخ رشد اقتصادی انجام دهد، قیمت سنگ آهن و فولاد کاهش یافته است. تولیدکنندگان فولاد در چین که پیش‌بینی می‌کردند قیمت سنگ آهن بیش از پیش کاهش یابد از خرید اجتناب کرده‌اند و قیمت‌ها از ماه ژوییه تاکنون 50 دلار در هر تن کاهش یافته است. در این میان قیمت سهام شرکت‌های معدنی تولیدکننده فولاد نیز کاهش یافته است.

روز جمعه قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد با 70 سنت افزایش به 89 دلار رسید که از اکتبر سال 2009 تاکنون بی سابقه بود. عرضه بیش از تقاضا، افول رشد اقتصاد چین، بحران مالی در اروپا و کند شدن رشد اقتصاد در آمریکا چهار عامل اصلی کاهش قیمت سنگ آهن هستند. اما برای رونق این بازار به افزایش فعالیت‌ها در بخش ساخت و ساز و نیز خودروسازی نیاز است.

دولت چین طی ماه‌های اخیر اقداماتی برای جلوگیری از کاهش شدید رشد اقتصادی انجام داده اما قصد ندارد نقدینگی به اقتصاد تزریق کند زیرا از رشد تورم و تشکیل حباب در بخش مسکن می‌هراسد. کاستن از نرخ‌های بهره بانکی و اجرای پروژه‌های زیرساختی عظیم به رشد تقاضا برای فولاد کمک می‌کنند اما تاثیر بلند مدت دارند در نتیجه نباید انتظار داشت قیمت فولاد و سنگ آهن خیلی زود رشد کند.

در ماه‌های اخیر فعالیت‌ها در بخش‌های تولید صنعتی در اروپا، آمریکا و چین کاهش یافته و در بخش ساخت و ساز نیز وضعیت چندان خوب نیست. بدین ترتیب بازار فولاد و سنگ آهن در ماه‌های آینده نیز وضعیت نسبت به حالا خیلی بهتر نخواهد بود.

نکته دیگر اینکه تولیدکنندگان فولاد در چین می‌گویند بخش فولاد که در سال‌های اخیر به سبب رشد اقتصادی دو رقمی رونق داشته اکنون نیازمند اصلاحات عمیق است و برای مدتی تقاضا و سود پایین خواهد بود تا تولیدکنندگان زیان ده از میدان خارج شوند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۳۱
اسما دانشجو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی